Terræn i skel

Hej

Har lige en lille diskussion med min nabo, som Jeg håber I lige kan opdatere mig på i forholdt til skel regler, så den ikke udvikler sig , og så jeg ikke gør noget forkert.

Vi har revet huset ned, bygget nyt og herunder har nogle indre terrænændringer, men ikke i skel og 1/2 meter ud fra og de overholder foreskrifterne i byggetilladelsen

Både det gamle hus og grunden ligger over naboens, da terrænet i hele området skråner ned mod ham (og os)

Nu har jeg så en diskussion om ændring i skel, hvor der står en gammel bøgehæk på 1,8 m højde, som har stået der i rigtig mange år.

Her har vi i det meste af skellet samme terrænhøjde +/- 10 cm, men på ca 4 meter er der en lidt større forskel. ca 30 cm i skel, som bevirker når det regner kommer der lidt jord ind til ham, da der ikke er sået græs endnu ud til hækken på vores side, men det kommer der.

Det har han så beklaget sig over, og jeg flere gange meddelt vi selvfølgelig ikke ænder på noget i forhold til tidligere niveauer, den sidste 1/2 meter ind til skel.

Han mener dog 30 cm forskel er skabt af mig

Jeg har så forsøgt at grave så meget jord af som jeg kan, for at imødekomme hans ønske, men er nu neden ved rodnettet af hækken (og her er mit niveau så ca 30 cm over hans), hvilket må indikere at det er der niveauet også var før vi byggede og må have været i mange år, med den gamle hæk.

Spørgsmålet er om han, når vi har gravet ned til hækkens rødder, som må indikere det historiske niveau, kan kræve vi graver mere af, så vi kommer ned i niveauet inde på hans side, hvor ham har anlagt indkørsel (som i øvrigt har linje dræn så vandet ikke løber i hans garage)

Dette gør vi skal grave mere af i skel, end der var da vi købte huset, og det kan vel ikke være rimeligt?

Mvh.

Sune Legaard Olsen
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Regler eller ikke regler. Der må ikke strømme vand ind på hans grund der generer ham, det tror jeg der er det grundlæggende.
Min søn byggede på noget lignende for 6 år siden. Det var i landzone (stor parceller) så der var indsigelses mulighed fra naboer, med frist på 1 måned. Min søn havde lidt travlt med at komme i gang, og rykkede ved sagsbehandler ved kommunen. Han sagde at der havde været et telefonisk spørgsmål fra en nabo, og at hvis sønnen gik i gang var det på eget ansvar. Men han ville i øvrigt gerne ud at se på forholdene.
Stort set hans eneste kommentar var at vi skulle indrette skråning så overfladevand ikke på nogen måde løb ind til nabo. I modsat fald var det den sikre vej til nabostrid.
Selv om niveau på de sidste 0,5 m er som før, kan vandet godt komme fra resten af terrænet, da det tilsyneladende ar hævet.
Livet er simpelthen for kort til nabostrid, så uanset de historiske facts på den sidste 1/2 meter så ville jeg lade en rendegraver lave en lav men bred fordybning, så vandet løber væk fra hækken i stedet for igennem. Den skal ikke være stejlere end du nemt kan slå græsset.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Altså hvis du ligefrem har blotlagt rodnettet, bør du nu nok skynde dig at få noget jord på igen.
Iøvrigt hvis du ikke har ændret på terrænnet den sidste 1/2 meter mod skel og iøvrigt har overholdt godkendelserne i byggetilladelsen burde der jo ikke være noget at komme efter.
Eget jord (og vand) skal naturligvis holdes inde på egen matrikel. Iøvrigt hyggelig nabo, hvad mon det næste så bliver - tænker jeg.
Tak
Der er desværre ikke plads til en rende. Terrænet har for vores tid skrånet ned mod ham på en stor del af grunden. Faktisk er de lavet støttemur (med hans accept) 70 cm fra skel, på halvdelen af grunden mod ham så terræn kunne hæves og være plant, og så overflade vand kan sive ned i stedet for at løbe mod ham. Der er bare en skråning på tremeters bredde med en hældning på 30 graders hældning med mod ham, hvilket der også var før. Sådan må jo før også ha fået vand. Det skal vel ligepludseligt ikke ændres bare fordi der bygges nyt.
Hans grund ligger vel generelt tre meter under vores, ligesom vi så ligger 4 meter under den modsatte nabo. Yderligere ligge vi forenden af en vej, som hælder ned mod os begge. Så lige meget hvad, bevæger vandet sig jo ned.
Mut spørgsmål var egentlig om han kan kræve vi ændre på tidliger skæl højde, nå det nu må have været over hans hele tiden? Jeg skal nok forsøge at begrænse mit vand og jord, men når man ligger lavt har vandet det jo med at fonde en vej
Han er en tikkende bombe, det viste jeg fra kommunen, da han har en del andre nabo sager og ikke for mange venner på vejen, så jeg er varsom, men at grave under rødderne (er kun kommet ned til de så øverste) er vel ikke i orden, for hækkens skyld.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis