Ny lås i havedør

jeg vil gerne have mulighed for at låse døren til min have (der findes ingen nøgle). Har før skiftet lås i døre, men kan ikke gennemskue denne.
Det er mit første indlæg her og kan ikke gennemskue at tilføje et billede. Men det er en rukolås - dog kun cylinderen. Dvs der ikke er nogen plade der kan skrues af. Skal hele døren mon afmonteres?Jeg vil blive meget taknemmelig for gode råd og ny viden.
Mvh maria
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej og velkomme på siden...

Prøv at kikke linket, nederst der vises udskiftning af håndtag på terrassedør, til et med lås..
http://www.xl-byg.dk/goer-det-selv/huset-inde/sikring/goer-det-svaert-for-indbrudstyven-at-komme-ind-og-ud-igen.htm

Vi prøver igen, i morgen --
Velkommen på LDS
Hvis du trykker på fanen >åbn editor< kommer der nogle knapper. Den længst til venstre er til at indsætte billeder.
Når du åbner døren ar der nogen gange en skrue imellem lukkepal og låsepal. Den skal skrues ud, så kan du trække cylinder ud.
Eller der er en plade på indersiden, så sidder der 2 skruer ind i cylinderen.
Men der er flere systemer, så et foto ville hjælpe meget.
D

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
1000 tak for hurtigt svar. Vil gerne have så døren kan låses/åbnes fra begge sider. Måske det i virkeligheden er grebet på begge sider der skal skiftes? Der er fingregreb udvendigt.

Er din terassedør af denne type, kan du kun sætte lås indvendigt (som det link jeg satte ind i mit første indlæg)

 


Vi prøver igen, i morgen --

Tak for hjælp - så kom der billeder. Som I kan se, så sidder der en lås - men om det vil være lettest at skifte den, eller sætte helt nyt håndtagssæt på (med lås)?

Der er skruer hele vejen ned i døren, så den må kunne skilles ad. Døren er ca 10-12 år gammel.

Annonce
Når jeg ser på dine billeder og læser dit første indlæg får jeg indtryk af at dit problem er i to dele, nemlig ar du ingen nøgle har til låsen, som sidder i din dør, og at du ikke ved hvordan du får låsecylindrene ud.
At du ingen nøgle har lader sig løse ved at få lagt låsen om til f.eks. din gadedørsnøgle. Det kræver så til gengæld at du får taget cylindrene ud, så du kan tage dem med til en låsesmed, byggemarked eller hvem du kan få til at lægge låsen om. Hvordan du får cylindrene ud, kan jeg ikke give en præcis forklaring på, men jeg tror, at du ved at fjerne skruen, som er vist lige neden under cylindrene, kan få cylindrene ud.

fase

Der sidder en skrue lige ud for cylinderen. Den skal du skrue ud. Herefter kan du trække cylinderen ud. Den kan godt sidde lidt fast. Cylinderen skal stå med nøglesprækken i lodret position - ellers kan du ikke få den ud.

Når du får den ud, ser den således ud:
http://lavpris-laase.dk/ruko-d12-serie-1200-210/rd1620-d12-dobbelt-draabeformet-profilcylinder-p4365

Er ved nærmere eftertankt ikke helt sikker på, om "tappen" på cylinderen stritter lidt ud til siden, når nøglesprækken står lodret. I så fald, er det ikke let at få den ud, uden at have en nøgle.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis