Skur under jorden

Hej

Jeg er den lykkelige ejer af et nybygget hus og på baggrund af råd og vejledning fra byggefirmaet (og pga pris) er det blevet til et hus i et plan. Det betyder imidlertid at der ikke er så meget grund/have tilbage som vi måske kunne have ønsket.

Jeg har derfor fået den skøre tanke at lave en skur under jorden. Det skal siges at grunden skråner temmelig meget så det kan sagtens laves praktisk så den ligesom bliver gravet ind i skråningen.

For at gøre det så nemt som muligt tænkte jeg at en 20' container ville være et oplagt valg til dette formål. Men måske er det ikke en god ide at grave den ned og måske kan den sagtens holde i de 20 år jeg regner med at bo i huset.

Hvad tænker forummet ? og hvis ikke en container, hvordan ville det så være oplagt at bygge denne kælder ?

P.S. Jeg har læst om de der jordkældre i glasfiber, men syntes det er både for små og for dyre.

På forhånd tak

/Claus


ClausK
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen til LDS

Det kommer an på flere faktorer:
Alderen på containeren, og dens tilstand før du graver den ned
ph-værdien af den jord du graver den ned i
hvor meet salt der er i luften
hvor fugtig er jorden
hvor meget "læs" kommer der ovenpå containerne bagefter

Om skidtet vil holde i 20 år vil jeg ikke sige hverken god eller dårlig for, men hav disse ting i baghovedet før du påbegynder dit projekt.


 

Hej
Jeg havde tænkt mig at skaffe en isoleret container (altså isoleret indvendig) men skal det være udvendig ?

Er også stødt på bekymringer om at den nok ikke kan holde til det tryk der vil komme fra jorden - altså at siderne vil bue og til sidst måske kollapse - er det en reel udfordring ?

ClausK
De containere jeg har været inde er godt nok meget stærke i siderne. Det er normalt profilerede sider og bund og tag hjælper jo med at holde.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
De korrugerede plader som en container er lavet af, kan klare MEGET stort pres, da de skal kunne tåle at stå under flere meter "grønt vand" som vi søfolk kalder det, når skibet er i dårligt vejr, og tager vand ind over stævnen.
Men de er ikke lavet til den konstante korrosion der er ved konstant kontakt med jord, hvilket er hvad min bekymring går på.

 

Hvad med at lave en rigtig kælder i stedet.. Altså en fritstående en....
Jeg mener, di vil grave et stort hul hvor der er plads til en container, så hvorfor ikke i stedet grave samme hul og i stedet støbe en rigtig kælder......
En sådan vil være brugbar " for tid og evighed" men en container un er brugbar til den begynder at give sig under jordtrykket og den korrosion der kommer...
Med kælderen får du også langt friere mulighed for at lave den i den bredde og længde du nu mener er rigtigt for dit behov?

MVH Njord

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis