Rustbeskyttelse

Min kone har arvet en trædrejebænk...det er en fin maskine..hjemmebygget og 100% i orden...
Men det kniber lidt med plads til den...lige nu!!
Jeg har mulighed for at stille maskinen "på lager" i et nedlagt UOPVARMET butikslokale..
Det er jo ikke den allerbedste opbevaring... Lokalet er ikke fugtigt men et uopvarmet lokale vil vel altid gi risiko for rust..så mit spørgsmål lyder..:
Hvordan sikrer jeg bedst drejebænken mod fugt/rust..?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En gang WD-40 eller lignende ville kunne gøre det..

Vi prøver igen, i morgen --
Lig en tynd olie film på alle blottede metal overflader (dvs. overflader der ikke er malet/behandlet/chrom/fedt-smurt), med en mineralsk eller syntetisk olie, der er syre neutral.

 

Hvis den skal stå i længere tid, så har jeg set en der brugte svinefedt...specielt på overflader(måske ikke det bedste på maskindele).
Han opvarmede fedtet til det var smeltet, og "malede" overfladerne med det. Det eneste problem med det er at diverse smådyr måske finder det interessant


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

WD40 er nemt og glimrende, men tørrer ud efter nogen tid.
I stedet for at bruge palmin til en længerevarende beskyttelse (der samtidig er let at fjerne igen) ville jeg købe en spraydåse med smørefedt eller noget så traditionelt som vaseline.

til den slags bruger jeg altd dinitrol transparent spraydåse.
den er som navnet antyder farveløs, og giver et rust beskyttende lag som minder lidt om voks.
den er jeg for øvrigt også glad for at bruge på bilen 😉, har får den 1 gang om året en tur ved alle 4 hjulkasser/ophæng, skruer, kabler m.m. samt bremse skiver ! (jeg ved alle siger man ikke må på skiver, men det fungere fint for mig - rådet fik jeg fra svoger som er god til mekaniken på biler)
dinitrol kan købes hos harald skrald for lidt under 100 kr dåsen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også