Manglende strøm i stor kogeplade samt vaskemaskine

Hej alle,

Min kæreste og jeg er for nyligt flyttet i hus, og har vi er i den forbindelse stødt på et problem. Vaskemaskine og komfur har virket optimalt lige indtil en lampe skulle skiftes, hvor en af sikringerne sprang, da den hang løst i muffen. Sikringen blev skiftet og alt virkede til at være normalt (lys i lamper mv.) dog opdagede vi snart, at det store blus på komfuret ikke virker længere og at vaskemaskinen også er død. Vi tænker, at det kan have noget at gøre med trefase-strømmen, men vi ved ikke, hvordan og om vi kan løse problemet selv. I strømskabet, kan vi se, at alle sikringer skal være 10A, og de er allesammen indtakte. På selve elmåleren er der et ikon (Q+) som blinker, men vi kan ikke umiddelbart søge os frem til, hvad det betyder. Jeg har vedhæftet nogle billeder af elskabet. Jeg håber, at der er nogen, der kan give et bud på, hvad der kan være galt.

De bedste hilsner,

Frederik

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det mest sandsynligt er, at en af sikringerne i den 3-fasede gruppe er sprunget. Det kan de godt være, selvom det ikke ser sådan ud på den røde prik.
Prøv evt. at bytte rundt på sikringerne i gruppen, og se og du dermed får liv i kogepladen, men i stedet problemer med andre ting.
Som jenshøj skriver, så er det sikkert 1 sikringer der er gået. Det er ikke altid at den lille dut i enden af sikringen falder af når den brænder over. Tag sikringerne ud 1 efter 1, og mærk med en negl, om den lille dut sidder fast. Du finder sikkert 1 som er gået.
Alive, alive! Det hjalp at købe helt friske sikringer og skifte alle ud i 3-fasegruppen. Tak for svar jenshøj

Nu da du har løst problemet kan du lige få svar på dit andet spørgsmål.

Det der blinker på din måler er et udtryk for at du bruger noget strøm. Jo mere du bruger des hurtigere blinker den. Lige ved siden af står der noget med xxx imp= 1 kwh. Det betyder at når den har blinket xxx gange så har du brugt 1 kilo watt time / 1kwh. Til højre står der 5201 det er de kwh denne måler har målt siden den er sat op. Lige under står der L1 L2 L3 det er indikation for at du har alle 3 faser ind i huset. Altså der er ikke sprunget nogen sikringer ude ved gaden.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis