Skifte reguleringsventil på radiator

Hej alle

Jeg har ervhervet mig et ellers udmærket hus fra 1976. Den største udfording PT er varmesystemet 

Det skal bemærkes at jeg ikke er specielt vidende ud i varmesystemer, da jeg altid har haft moderne gasfyr indtil nu. 

Huset varmes op af et gammelt oliefyr (det originale fra da huset blev bygget). Det er bygget op som et 2 strengs anlæg. Der er projekteret fjernvarme i byen inden for 3-4 år, så jeg vil gerne prøve at holde liv i det gamle fyr indtil da. 

 

Nå, den første ting jeg har fået at vide/kunnet se er at der ikke er monteret termostater på 13 ud af 15 radiatorer i huset. Det er umiddelbart bare reguleringshåndtag der er monteret. Dette kræver vel at selve ventilen også skiftes for at få termostater monteret. 

Jeg bliver så i tvivl, da de 2 radiatorer der allerede har monteret termostater grangiveligt sidder på samme ventiltype.

Mit spørgsmål er så:

Hvad skal jeg gøre for at få monteret termostater? Herunder billede af den nuværende regulering. (beklager de ligger sidelæns)

 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du indkøber det antal termostatventiler, du mangler at skifte. Lukker vandet af varmesystemet, indtil du er under det niveau, hvor der løber vand ud, når du fjerner ventilen. Skruer ventilen af og skruer den ny ventil på, husk at pakke gevindet. Fylder vand på igen og du er kørende.


fase
Ja, fordi måden ventilen, du har, lukker på og termostatventilens måde at lukke på er helt forskellig.

fase
Mange tak for svaret S. Fabrin.

Kan du så fortælle mig hvilken type ventil det er jeg skal indkøbe - jeg har lidt svært ved at finde rundt i de forskellige typer?
Der bliver skrevet >husk at pakke gevind< Det er kun det ene gevind der skal pakkes, den store møtrik er en union, som sikkert passer sammen med den nye. Så skal den ikke pakkes.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Du kan for eksempel købe Danfoss RA-N ventiler og tilhørende termostater. De fås i 1/2" som dine rør ser ud til at være - så hvis de er det ved alle radiatorer er det bare dem du skal have.

Husk i øvrigt at du kan få energitilskud til udskiftningen. Men du skal søge inden du bestiller. På google.dk kan du søge efter "energitilskud radiatorventiler".

Mange tak for de meget hurtige og uddybende svar, det er virkelig et hjælpsomt forum det her.

Så det kan fx være disse ventiler, og så en passende termostat?

http://www.lavprisvvs.dk/Varme-Radi...73162.html

 

Er det best at bruge pakgarn, eller pasta?

Ja, den ventil ser rigtig ud. Du skal også huske at købe termostatdelen. Nå du bruger pakgarn, skal du også bruge pasta, de to ting hører sammen

fase
Mange tak, i har alle været yderst hjælpsomme
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis