Montering af nye kontakter

Vi er ved at bygge nyt køkken i et nyt rum.
I den forbindelse skal der trækkes nye el kabler samt vandføring.
Jeg kommer ikke uden om en elektriker til kabelføring af strøm til komfur/opvaskemaskine og Cooker, men det alm strøm, kan jeg godt klarer selv, regner jeg med

I forvejen sad der en kontakt under vindueskarmen med dobbelt stik

. Den har jeg fjernet, da den skal højere op på væggen. I den forbindelse skal jeg på væggen, have monteret 1 dobbeltstik igen, men også en dobbelt afbryder

.
Det er et gammelt hus fra 1927 og en del af strømkablerne er trukket i jernrør, på billede 1 kan man se at der kommer 4 kabler ud af røret, sort/blå/hvid/hvid. De to hvide kabler var samlet tidligere og det blå og sorte var også samlet.

Nu er det jeg spørger hvordan jeg får koblet yderligere en dobbelt afbryder til ? (billede 2 og 3)

Billede 4 er min tegning som udgangspunkt 
 

Til sidst spørger jeg om hvordan forlænger jeg de 4 kabler som kommer ud af jernrøret ? - må det gøres med de viste samlemuffer, som jeg ville gemme inde i den gamle trækasse som sidder inde i muren, eller skal det gøres på en anden måde ?

Skriv endelig, hvis der er noget som ikke er forståeligt :-)

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du må ikke lave skjulte samlinger, trædåsen bør udskiftes da den ikke er intakt, og så kan du sætte en blænddæksel over, som jo så bliver synligt, var det mig ville jeg sætte en "grisetryne" man kan ikke få nok stik.

 


Vi prøver igen, i morgen --
Skrevet af zool2201 på 24-07-2016 19:45


Jeg kommer ikke uden om en elektriker til kabelføring af strøm til komfur/opvaskemaskine og Cooker, men det alm strøm, kan jeg godt klarer selv, regner jeg med

 

Det er alt sammen almindeligt støm. Der er ikke forskel på det der går til din nuværende stikkontakt, og det der går til opvaskemaskine. Det der går til komfur er et andet kvadrat (størrelse) men ellers er det hele det samme. 

 

Du skal udskifte de ledninger der kommer ud af trædåsen. De skal skiftes ud med et kabel der kan nå op i den højde du vil have din kontakt i. Og kablet afsluttes i en grøn indmuringsdåse. 

Den dobbelt stikkontakt må du gerne smide ud, også købe en ny en med jord i. Når du laver nyt køkken, SKAL du følge de nuværende regler. Og der skal være jord i alle stikkontakter. Der skal være minimun 3 disponible stikkontakter fordelt på 2 grupper.  Dem til opvasker, køleskab og enhætte tæller ikke med. 

Så hvis du vil have 2 stikkontakter, så må du sætte 2 op ved siden af hinanden. 

 

Tak for svar.

je_ns: Det hjælper nok ikke at sætte et blænddæksel op, da der hvor trækassen sidder bliver skjult af et køkkenelement. (derfor placeringen skal flyttes).

lllisher: Det bliver noget omstændigt. Hvordan skifter jeg kablerne i jernrøret, da dette jernrør ved den nuværende placering går ned til panelet, hvor det er koblet til et vandretliggende jernrør og jeg ved ikke hvor det fører hen, måske hen til nogle kontakter ved dørkarmen.
Måske jeg skal lade en elektriker udfører dette job :-)

Jeg går ud fra at der i dag bruges 2 faser til et komfur, 1 til ovn og 1 til kogezonerne, eller skal der bruges 3 faser ? Herudover skal jeg vel også have en fase til cookeren samt 1 til opvasker.
ledninger (enkelte ledere)
kabel (indenholdere flere ledere)

Ledningerne kommer fra en anden kontakt et sted. enten ved en dørkarm, eller en anden stikkontakt.
man udskifter ledningerne ved at finde ud af hvor de løber hen. Når det er gjort, binder man et kabel på ledningerne, og trækker dem ud, så kablet bliver trukket med igennem.
Ovn bruger 1 fase, og kogeplade bruger 2 faser. Cooker, og opvasker bruger også kun 1 fase. Men det er ikke så enkelt som det. Brugsgenstande skal fordeles ud på forskellige grupper, så man ikke risikere at sikringen går når man tænder for noget. Og det er et job for en udlært elektriker.

Jeg vil mene ud fra din sparsomme viden om el, at du burde få en elektriker til at komme ud og hjælpe dig. Du kan evt. snakke med dem om hvad for noget af arbejdet du selv kan lave/forberede for at det bliver billigere for dig.
Du kan jo godt fræse riller i væggen, og sætte indmuringsdåser i, så der er klart til når elektrikeren kommer.
Takker :-)

Jeg har bestilt en elektriker :-)

Jeg kan normalt godt arbejde med det almindelige strøm, det har jeg gjort med held i mange år, men når man bevæger sig hen hvor man balancerer tæt på lovligt/ikke lovligt, stopper jeg :-)
Annonce
Det at du arbejder på "almindelig" er ikke at balancere på lovligt/ikke lovligt, det, du laver, er ulovligt. Men nok om det, det er din installation. I stedet for at trække et kabel i det eksisterende rør, ville jeg trække nye ledninger i og lave dem så lange, at de kan nå op til den ny placering af stikkontakten og forlænge røret med en polykonmuffe og et stykke korrugeret rør. Det kan nemt være sådan, at du ikke kan trække kabel i røret, men godt ledninger. Spar nu ikke på grupperne. Med det mener jeg en gruppe til kogeplade og ovn. Dernæst en gruppe til Cooker, opvaskermaskine og vaskemaskine. Og så selvfølgelig de nødvendige stikkontakter og ikke nødvendigvis kun de krævede.

fase
Elektriker til strømmen, både kraft og lysnet. Det bliver du mest glad for i længden.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Nu har jeg haft møde med elektriker og det var en god ting :-)
Der skal som i beskrev, trækkes helt nye ledninger både 230 V og 400 V og de skal alle være med jord (5x2,5 mm og 3x1,5 mm).
Der skal være som i skrev, to lysgrupper.
Jeg har lånt en sporskærer og støvsuger af elektrikeren og han har forklaret mig, hvordan jeg skal trække kabler i spor.
Jeg har så lige et spørgsmål: Må man krydse spor ? - jeg har fremstillet en skitse over hvor jeg vil lave spor, men det er jo lidt besværligt at få det til at gå op på en pæn måde.
Jeg skal have 2x400 V og 2x230 V til Tavle, men jeg har et sted hvor jeg næsten er nødt til at krydse kabler, er det tilladt ?

Ja det er helt tilladt at lægge kabler ved siden af hinanden, og at krydse dem.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Super, tak for hjælpen :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis