Beklædning af sokkel/fundament - Plade

Hej

Der kommer lige lidt forhistorie

Vi har et hus, der har en tilbygning af træ fra 70'erne. Denne er opført med fuld kælder.
Kældervæggene er udført i beton elementer, og fungere som fundament og sokkel.
Kældervæggen er udvendigt isoleret med 50 mm isolering.
Kældervæggen er ud mod haven (grundet fald på grunden) synlig ca 60 cm over terræn.

Den forrige ejer har valgt at beklæde den synlige del af kældervæggen (+ 20 cm under terræn) med en - ca. -  1 cm tyk asbest eternit plade.

For det første er denne plade grå og ikke særlig køn, for det andet er den ikke skruet fast på et skelet, den står bare i spænd pga. jorden.

Jeg kunne godt tænke mig, at skifte disse plader (og eventuelt den bagved liggende isolering)
De fleste plader jeg kan finde skal stoppes 150 mm over terræn - vel pga. fugtoptrængen og ventilation.Lige et par billeder:

Det originale snit fra byggetilladelse:
https://s32.postimg.org/dxj1rc6at/Snit.jpg

Et billede fra haven:
https://s31.postimg.org/5on7jhomj/2..._41_17.jpg

Er det muligt at finde nogle plader jeg kan placere i niveau med terræn eller gerne under? Pladerne skal være sorte. Mht. til bagvedliggende skelet, er det vel bedst at udføre det i tryk imp. træ nu når det også kommer under terræn?

​God søndag

 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan jo også male eternitpladerne, men det løser jo ikke problemet med at få den fastgjort..

Vi prøver igen, i morgen --
God løsning med at male det eksisterende, så slipper jeg for udgiften til nye plader, selvom der nok er en enkel eller 2 der skal skiftes, da de er knækkede i hjørnet :-)

Men som du selv nævner er der stadig udfordringen med ophængningen/skelet ? :-)
Lige en hurtig tanke:
Hvis jeg piller de eksisterende plader ned, montere et lodret skelet af 45x195 tryk. imp. og fastskruer trykfast isolering imellem. Og pladerne på til sidst.

Lyder det helt hul i hoved?
Nej det lyder som en god løsning...

Vi prøver igen, i morgen --

Det er altid rart at få bekræftet sine ideer

Lige et tillægs spørgsmål, Er det nødvendigt at montere epdm bånd mellem plade og træskelet?

Jeg skal muligvis skære omkring et vindue samt lave udvendig fals i eternit (En ny plade) Kan jeg skære i pladen med en alm. stiksavs klinge, eller skal jeg have fat i noget andet?

Boring af huller er vel bare med murbor?

Annonce
Ja det er jo det bedste med Epdm bånd, jerg har brugt murpap i stedet for, det har ikke givet problemer.(til stern og udhæng)
Du skal bruge et metalbor, det bliver nok hurtigt sløvt, men et murbor skære ikke ret godt og du risikere at pladen revner, bor hullerne i overstørelse, så pladen kan arbejde lidt.

Det bedste til at skære den er en diamant skæreskive (der findes specielle klinger til eternit, men de er ret dyre)
Du kan bruge både vinkelsliber eller rundsav.
Jeg brugte sådan en type klinge i min dyksav, dog i 125mm og af fabrikatet Carat, købt i xl for under 100 kr.

Vi prøver igen, i morgen --
Hej Jens

Tak for svar Jeg tror også jeg forsøger mig med den billige skive frem for en diamant skive. Det bliver dog på en almindelig rundsav, har aldrig fået købt en dyksav - men måske det her er en undskyldning for det
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også