Udstødningstest, syn. VW polo 1.4 fsi

Hej venner.

Jeg kørte til syn med min bil. det første synsmanden bemærkede var at den ikke overholde normen på udstødningen. Da han er en flink mand og jeg kender ham lidt. Foreslog han at jeg kørte uden syn og fik lavet det med udstødningen. Så kunne jeg spare 250kr i om syn. Så jeg kørte hen på et stort værksted her i byen, og bad om at få lavet kun udstødning, så den kunne synes. Sådan cirka tror jeg det blev formuleret. Om onsdagen får jeg bilen tilbage, godt 2000kr for noget rensning og test. Får en tid til syn om mandagen. køre 4 ture af 9km derefter 25km for at komme til syn. Hvorefter den igen bliver kasseret på udstødningstestenRet pinligt synes jeg.

Den har sikkert lige kunne skralde igennem da jeg fik den tilbage, men er det at lave så den kan synes at det ikke engang kan holde efter 61km? Jeg kørte self hen for at klage over den fejlede test. Og han begyndte at snakke om at de jo prøvede at gøre det så billigt for kunden som muligt osv. Men vil det sige at det er almindeligt at man bare renser og køre den godt varm og så lige hen til syn så den består testen i 5min og så får kunden lov til at køre med en "ulovlig" bil de næste 2 år. Hvorefter man så kan skore 2000kr engang til.

Det som undre mig er, kan man ikke måle og se hvad som er galt? Der var jo ikke noget galt ved sidste syn, og nu 30000km senere er den så ikke ok, men hvis den har kørt 140000km og været ok så kan den vel laves så den kan køre lige så længe igen? Det er første gang jeg har haft en bil som er kasseret på udstødningen. Og der har været biler som har kørt væstenlig længere.

 


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan være noget så simpelt, som en "mikroskopisk" utæthed i udstødningen.
Det er en fordel hvis bilen er driftvarm, er gene kørt lidt hårdt, så er katalysatoren oppe i en temperatur hvor den arbejder bedst, og så overholder den bedre kravene.

Vi prøver igen, i morgen --
Hej je-ns.
Jamen det kan sikkert være både det ene og det andet. Men når man ikke selv kan lave det beder man jo en prof om det. Og så forventer jeg jo at det er i orden. Og den havde kørt 25km på vej til syn.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Det undrer mig at de ikke har kunnet lave det så den er under det tilladelige. De 2 gange min er fejlet til syn har været:
En sammenfaldet bagpotte, symptom: bilen trak ikke ordentligt + tallene var helt hen i skoven. Potten eksploderede dagen efter, problem løst.
Anden gang lambda sonden, det sagde synsmanden at den kunne jeg prøve at skifte, og så kunne vi jo tage en test til 150 kr. på forureningen, og hvis den var fin fik jeg bare et alm. syn og skulle ikke betale for testen. Fin service. Det gik som han sagde, den havde fine tal efter sonden var skiftet. Den kan iøvrigt sidde djævelsk fast, klip ledningen, varme fra en gasbrænder, en stor gaffelnøgle ned over den og så, dask med gummihammeren, så kommer den af. Men det lyder jo ikke som om dit spørgsmål har noget med hjemmesidens titel at gøre.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 

Hej PeretR.

Nej umiddelbart er det ikke en lav det selv opgave for mig. Jeg gider simpelthen ikke længere ligge på ryggen under en bil som bare lige er klodset op så man kan komme derind. Det har jeg gjort nok tidligere.

Men et spørgsmål om rådgivning er vel ok her på lds?

Måske er det dårligt formuleret, men meningen var at jeg gerne ville vide hvor svært det er at finde ud af/reparere en sådan fejl.

Da jeg kom og klagede over at den var kasseret på netop det som de havde lavet kom der jo en sang fra de varme lande, Og det er ikke lykkedes mig at få dem til at erkende at det var noget hø de havde lavet.

Den har nu været der henne igen i dag og da jeg kom med den var han lige ved at påstå at det var synshallen der havde dårligt udstyr. Men da jeg fik den tilbage måtte han jo indrømme at han havde skiftet lambdasonden og at katten også skulle skiftes. En dårlig sonde skulle åbenbart kunne ødelægge katten. Det jeg så stadig kommer tilbage til er at katten er jo ikke brændt af på de 61km som jeg kørte fra jeg fik den fra dem, til jeg kom til syn. Så hvordan kan man lave en måling som er ok med en afbrændt kat. Jo men hvis lambdasonden måske lige fungerede da de målte osv.Og katten måske bare var halvgod. Men såpåstår han jo at katten er gået fra halvgod til ikkeat virke, på de 61km. Nå men der er ferie tid så han havde ikke tid til at skifte katten nu så det bliver næste onsdag. Så jeg tænker at det ville være rimeligt at få godskrevet den første regning. Hvad mener I ?


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Jeg ville finde mig en anden mekanikker - men det er så min personlig mening. ;-)
Din mekaniker bør være i stand til at måle, om udstødningen overholder normerne, ellers finder du bare en anden mekaniker, der kan. Længere er den ikke.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis