Kobber rør: bøjning og andre sprøgsmål

Hej,

Jeg beklager hvis dette er det forkerte forum til mit spørgsmål, men der var ingen "computer køling" kategori.

Kort beskrivelse:

Jeg vil gerne udskifte akryl rørende i min vandkølede computer med kobber rør. Jeg har set det gjordt før, så det er ikke en ny "opfindelse". Rørende skal være 12mm i ydre diameter så de passer med mine fittings (indre diameter er ligemeget, sålænge vandet let kan strømme igennem).

Fittings: https://www.ekwb.com/shop/ek-hdc-fitting-12mm-g1-4-black-4776

Grunde:

Ud over de astetiske grunde (mine vandkølings blokke er kobber) er folk nok klar over, at er kobber framragende varmeledende matriale. Så de burde levere et par grader lavere temperetuere end de nyværende akryl rør.

GPU blok: https://www.ekwb.com/shop/ek-fc-rx-480

CPU blok: https://www.ekwb.com/shop/ek-supremacy-evo

Problemer:

1) Hårde eller bløde rør? Er det muligt at bøje hårde 12mm copper rør, med de der billige bøje maskiner? Jeg vil gerne undgå at bruge "loddebøjning muffer", dels fordi jeg ikke lodder og dels fordi der er større risiko for utætheder. Problemet med bløde rør er, at man skal købe mindst 25 meter, hvilket er alt for meget for mig (jeg skal bruge maks. 2 meter). Et andet problem er at de kommer i en rulle, så man skal ud og købe et "straightening tool", hvilket også er halv dyrt.

2) "Tubes" eller "pipes"? Så vidt jeg forstår er forskellen på "tubes" og "pipes", at "tubes" bliver målt per ydre diameter (hvilket jeg skal bruge), mens "pipes" bliver målt per indre diameter (ikke brugbart). Når vi snakker om "rør" herjemme, er det så "tubes" eller "pipes"?

Takker,

Lasse


LasseA
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hey.
De rør vi bruger som køleteknikere, er udv. 12,7 mm. Altså 1/2"
Hvis du tager ned til den lokale Kølemontør, evt. Midtjysk Køleservice, kan du sikkert købe lidt fra skrotkassen.
Hvis røret klemmes i kraveværktøjet, tror jeg du kan få dine fittings ind over.

Hilsen Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Skrevet af LasseA på 22-07-2016 16:54

 

Problemer:

1) Hårde eller bløde rør? Er det muligt at bøje hårde 12mm copper rør, med de der billige bøje maskiner? Jeg vil gerne undgå at bruge "loddebøjning muffer", dels fordi jeg ikke lodder og dels fordi der er større risiko for utætheder. Problemet med bløde rør er, at man skal købe mindst 25 meter, hvilket er alt for meget for mig (jeg skal bruge maks. 2 meter). Et andet problem er at de kommer i en rulle, så man skal ud og købe et "straightening tool", hvilket også er halv dyrt.

2) "Tubes" eller "pipes"? Så vidt jeg forstår er forskellen på "tubes" og "pipes", at "tubes" bliver målt per ydre diameter (hvilket jeg skal bruge), mens "pipes" bliver målt per indre diameter (ikke brugbart). Når vi snakker om "rør" herjemme, er det så "tubes" eller "pipes"?

Takker,

Lasse

Du bør bruge bløde kobberrør, idet de uden videre kan bukkes på både maskine eller ved håndkraft. Husk og have en bukkefjeder inde i røret, hvis rundingen skal have en lille diameter, ellers klasker røret bare sammen i rundingen. 

Den smule runding bløde kobberrør har fra rullen, retter du også snilt ud ved håndkraft.

De to meter rør du skal bruge samt tilhørende fittings, køber du da ved det lokal VVS firma. Der får du heller ikke problemer med og få lov til og vudere om tingene passer sammen inden køb. 

For kobberrør, både bløde og hårde, bruges det udvendige mål til angivelse af diameter.

Hvad tubes og pipes fra udendansk skal oversættes til, ved jeg ikke. Og det er vel også ligegyldigt, hvis/når du går ned til din lokale VVS firma og køber stumper til dit projekt.

Om du skal bruge specielle stumper til at komme fra/til din bestående installation, kan jeg ikke gennemskue uden og kende målene på ..................  

God fornøjelse med byggeriet.  

PS. Husk på, din lokale VVS'er nok er mest til dansk. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Hej

Tak for jeres svar! 

Det med bare at rette de bløde rør ud i hånden, er jeg lidt bange for at give mig i kast med, da jeg gør det for æstetikkens skyld. Jeg stoler ikke rigtigt på, at jeg kan få dem ultra lige og smukke

12,7mm burde ikke være et problem. De skal alligevel have nogle poleringer med sandpapir (først det grove og så det fine, så de bliver dejligt blanke). Mine fittings er alligevel lidt over 12mm når jeg måler dem, så mon ikke de er 1/2 inch, hvis det er standarden? Hvis ikke, får rørende bare lidt ekstra med det grove sandpapir.

Jeg har allerede en bøje fjedder, som jeg bruger til akryl rørende. Hvis den ikke passer køber jeg en ny.

Jeg kan desværre ikke lige give målene. Mit nuværende setup, er på øje mål og det passer fint. Så længe jeg kan skære rørende, skal jeg nok få det til at fungerer. Jeg er rimlig stærk i min PC kølings teori, bare ikke lige i arbejdet med kobber rør. Så ingen mål, men her er et billede af nogle akryl rør i mit setup:

Jeg tager jeres råd og går ud og snakker med nogle fagfolk imorgen, for at høre om de har nogle bløde 12mm kopper rør liggende, som jeg kan købe. Muligvis kan de også rette dem ud for mig? Tak for hjælpen.

Lasse


LasseA

Nu er >i morgen< måske det dårligst tænkelige tidspunkt Lørdag og sommerferie.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du kunne jo også lave det i 12mm forkromede kobberør, de kommer i lige stykker.
http://www.billigvvs.dk/Roer-Fittings-Kobberroer-varianter--Kobberroer-Forkromet-12-1200-mm-611074.html

Vi prøver igen, i morgen --

God ide!

Jeg skulle lige til at sige, at kromen var den forkerte farve og at den ville gå i stykker når jeg bøjede rørende. Men begge dele er irrelevant, hvis jeg sliber dem ned med sandpapir!

Takker


LasseA
Kromen går ikke i stykker eller revner, de er beregnet til at bukke...

Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis