Forskel på gipsspartel, sandspartel, akrylspartel, rullespartel osv?

Hej,

Som overskriften fortæller: Er der nogen som kan forklare forskellen på gipsspartel, sandspartel, akrylspartel, rullespartel osv?

Jeg er umiddelbart mest interesseret i gipsspartelen fordi den hærder hurtigt op modsat de sparteltyper man kan købe i 10kgs spande i dag (færdigblandet og sikkert lavet med læsket kalk) som har en LANG hærdetid. Er det fordi finishen på gipsspartelen ikke kan blive så pæn? Revner den, synker den? Eller hvad er ulemperne ved den?

Lucas


When the going gets tough, the tough get going.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kommer jo meget an på hvad du skal bruge den til. hvad er opgaven?

Gips spartlen er god til mindre reperationer, hvor der er mere end 10mm i dybden. Den tørre hurtigt, og synker ikke.
Sandspartel, er det mest almendelige. Og sikkert også det billigste. Det bruges til at spartle vægge med, så de kan blive helt plane og glatte før de evt. får filt og maling.
Rulle spartel er det samme som sandspartel. Det er bare lidt tyndere i konsistensen, så det kan rulles på væggen med en stor malerulle, frem for at man trækker det på med en spartel. For den øvede er det hurtigere og mindre hårdt. For den uøvede, kan man samle halvdelen op fra gulvet bagefter :p
Akryl spartel? Det kender jeg ikke lige til. Men almendelig akryl bruges til at lukke revner og sprækker. Har du sat filt op i et rum, giver man gerne hjørnesamlingerne en gang akryl før der males. Så får man ikke den sorte revne/skygge som man ellers kan få i samlinger mellem murværk, og/eller andet materiel.
Jeg har en grov puds som skal glattes med noget fin puds og derefter males. Der kommer max 1 mm på. Jeg har ikke tid til at vente for længe og søger et produkt som tørrer/hærder hurtigt.

When the going gets tough, the tough get going.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg er efter min egen mening blevet ferm til at spartle gipsplader mm. Jeg bruger som regel denne: http://www.harald-nyborg.dk/p5677/droppen-letspartel-medium-10l

Det synes jeg er behagelig at arbejde med - den synker lidt når der skal spartel dybe huller, men så får det bare en gang til. Når det er så tyndt et lag du skal påføre tørrer det hurtigt (jeg vil skyde på et par timer).
Hvis det kun er 1-2 mm så kan trække sandspartel på - slibes dagen efter og trække på en gang mere, slibe og male på 3. dagen. Brug bred spartel mindst 30cm. Hvis din overflade er ok efter 1. gang kan du naturligvis også male på 2. dagen. Husk forankringsgrunder, det betyder ofte færre gange maling.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Vi renoverede bryggers, efter ombygning og lukning af diverse huller, stod væggene noget råt.
Vi fik anbefalet at bruge Skalflex strukturmaling indendørs, det blev super flot, og nem at arbejde med, den noprede overflade camouflere de små ujævnheder super godt, jeg spartlede ikke først.
http://www.skalflex.dk/side5277.html

Vi prøver igen, i morgen --
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også