Udfordringer med stikkontakt

Godaften alle sammen

Håber der en venlig sjæl der kan hjælpe mig med mit problem..

Mig og fruen har købt ny lejlighed, og er i den forbindelse i gang med at skifte stikkontakter.

Nu er jeg dog stødt på følgende - som jeg ikke kan få til at lykkedes. 

Jeg har prøvet at sætte ledningerne som de sad på den gamle, men kan simpelthen ikke få liv i noget af det. 

Er der en venlig sjæl der kender svaret?

På forhånd tak og god aften! 😁

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej og velkommen på siden...
Sæt et billede eller to ind, det vil gøre det noget nemmere, at komme med gode råd.
mvh jens

Vi prøver igen, i morgen --
Det kan du have ret i Jens ! Nu med billede..

Jeg regner med at 1 er en afbryder og 2 er stikkontakten
Virker afbryderen?

Og virker stikkontakten hvis afbryderen er i on

Har lige sat nogel bogstaver på de brune ledninger, de blå ser ud til at sidde rigtig.

(Så skal du have trykket ledningerne helt i bund, så der ikke sidder frit kobber, inden du montere færdig)

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg kan ikke få liv i noget af det. Det er korrekt at 1 er en afbryder, den virker dog heller ikke.
Virker stikkontakten? Det ser ud til at spændingen kommer ind med det nederste kabel, så lad os begynde der. Du skal lige undersøge om ledningerne har rigtig forbindelse til terminalerne. Den afisolerede del af ledningen skal være mindst 13 mm. Det ser ud til at enten er den afisolerede del længere end 13 mm eller ledningen er ikke trykket i bund i terminalen. Prøv at sætte f.eks. en lampe til stikkontakten for at kontrollere om den virker. Jeg går ud fra, at sikringer er kontrolleret og fundet i orden. Lige et spørgsmål: Er den viste stikkontakt den første, du har skiftet? Jeg spørger, fordi det vil hjælpe på fejlfindingen at vide det, fordi hvis det er det, må vi gå ud fra, at det har virket før og at fejlen er ved stikkontakten. At afbryderen ikke virker er logisk, hvis spændingen kommer fra kablet i bunden, ellers prøv om stikkontakten virker, hvis afbryderen er tændt

fase
Annonce

Er der spænding mellem fase og nul, dvs mellem C og de blå ledninger?

Ud fra billedet må man gå ud fra, at B går til lampen og C er fra sikringen. Er det korrekt?

har afbryderen skulle tænde/slukke en lampe, eller har den skulle tænde/slukke for den stikkontakt?
Som S. Fabin er inde på, kan fejlen også være, at du har samlet en af de andre stikkontakter forkert, når du har skiftet den. Eller glemt at montere en af ledningerne.
Så frem det ikke er sikringen der er gået, den har du vel kontrolleret ikke? :p
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis