Brug af PEX rør i eksisterende jernrør

Jeg har er hus fra 1971, hvor man har indstøbt jernrør, T samlinger mv i betongulvet.

Der er dårligt gennemløb og nogle synlige rør er tærede. 

Jeg overvejer at bryde rør som sidder i T samlingen med PEX rør og give dem en anden føringsvej. Derved vil jeg måske kunne skyde PEX rør igennem eksisterende 1" rør på det lige stræk og undgå at bryde ca 12 m betongulv op.

Er der nogen som har erfaringen med denne fremgangsmåde ?


Med venlig hilsen

Thuren

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har ikke præcis erfaring i det. Men har da erfaring fra lignende.
Hvis dine rør er helt lige kan det godt lade sig gøre. Men er der skruet bøjninger på et sted så vil det ikke være mulig. Og skyldes det dårlige gennemløb at de er fyldt med rust ( okker) så er der sikkert ikke plads i dem.
Du mister godt nok hele princippet med pex rør. Altså at det er rør i rør forstået på den måde at både inder og yderrør skal gå ubrudt igennem på de skjulte steder.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har ikke præcis erfaring i det. Men har da erfaring fra lignende.
Hvis dine rør er helt lige kan det godt lade sig gøre. Men er der skruet bøjninger på et sted så vil det ikke være mulig. Og skyldes det dårlige gennemløb at de er fyldt med rust ( okker) så er der sikkert ikke plads i dem.
Du mister godt nok hele princippet med pex rør. Altså at det er rør i rør forstået på den måde at både inder og yderrør skal gå ubrudt igennem på de skjulte steder.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik,
Tanken var at skyde PEX ind i de lige strækninger, altså have et ydrerør med PEX indeni. Hugge op ved udgang af vandrør/1. knæk under køkkenvask. Men jeg ved selvfølgelig ikke om der er en bøjning undervejs.
Jeg er sikker på at rørene har okker, så du har ret, det kan blive måske blive svært at få plads.
Hvad søren gør man så, skyder rør ind under betongulvet.
Eller skal det hukkes op (som betyder at brække klickgulv ogh beton op i stue, køkken og gang :-(

Med venlig hilsen

Thuren

Det er jo svært at sige, men jeg plejer at sige: " Man kunne bore under Storebælt, så man kan sgi meget"
Nå ja der er jo også noget der hedder budget.
Mon ikke dine rør ligger i en varmekanal som går langs ydermuren. Så hvis du klan komme ned til den i et rum hvor du i forvejen har brudt gulv op, så kan du sikkert skubbe et elrør ind under gulv i den betonkanal. Der kan så efterfølgende trækkes vandrør med.
Hvis ikke du ved hvor varmekanaler ligger har du en chance for at se på tegninger der er gemt hos kommunen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik, Jeg tror ikke der er en kanal. Den er i hvertfald så i midten af huset.
De tegninger jeg har frem går der ikke noget. Men et check hos kommunen er selvfølgelig værd at forsøge.
Tak for feedback

Med venlig hilsen

Thuren

Det er nok der de originale ligger.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis