Nedslibning/lakering af skrivebord?

Hej LDS

Jeg er ny herinde, og søger efter lidt hjælp til at få et gammelt skrivebord til at se lidt pænere ud, end det gør nu. 

Selve bordpladen er ret medtaget, og jeg er klar over at den nok aldrig kommer til at se ud som ny, men hvis den bare kan blive lidt pænere og jævn, vil jeg være helt tilfreds. 

Så hvordan kan jeg bedst slibe det lidt ned, og hvilken olie skal jeg bruge efter? Hvad er jeres bud? 

Mvh Malthe

 

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen til
Du skal være meget forsigtig med at slibe, på den plade da den højst sansynligt er fineret.
Det der afslører det, er at der er en kant på...
Fineren er et sted mellen 1 og 3 mm tyk, så der er ikke plads til store armbevægelser inden du er igennem fineren.
Brug en ziehklinge og skrab lakken af, i samme retning som træet årer.
Når du er kommet ned til råt træ, kan du slibe let med fint sandpapir, på en korkklods (glem alt om maskiner, for de tager for hårdt fat).

Derefter har du flere valgmuligheder for en finish. Lak, olie, voks eller sæbe.
Det er en smagssag om det ene er pænere end det andet, så det vil jeg dig vælge


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg ville starte med korn 120 (det er universal slibepapir), så korn 500 til det helt fine.
Teak olie (med farve i) kan være rigtigt flot, men vent med at købe det, til du ser hvordan dit bord kommer til at se ud, det er surt at give penge for noget man ikke bruger...
Prøv at køre en fugtig klud over bordet når du har slebet det, det giver dig et billede af, hvordan det vil se ud i "færdig" tilstand, så skal du bare huske at lade det tørre inden du hælder olie på (vand og olie duer ikke sammen)...

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis