Hvilken kompostkværn

Hej 

Vi har en mindre (600 kvm) have, men med mange store buske, træer og hække der gror som ukrudt. Til gengæld har vi ingen trailer og bil så vores muligheder for at køre alt kvaset væk er ret begrænsede. 

Jeg vil egentlig også gerne genbruge den næring der er opsamlet i kvaset.

Vi købte til at starte med en Stiga Bio Quiet, men den laver ikke grenene til smulder, men tygger dem bare lidt flade. Til gengæld sætter skidtet sig fast for et godt ord, så den er jeg træt af at arbejde med. 

Hvad skal man vælge? På en måde er et kæmpe benzindrevet monster der kan æde træstammer jo meget fristende, men det er nok lidt overkill. De fleste grene er nok under de 4-5 cm de fleste eldrevne kan klare.

Jeg ved nok til at valse-typerne larmer mindst og det er jo også en fordel (det er et villakvarter), men min erfaring med Stiga'en er at valsen ikke gør meget mere end en kagerulle. Hvilke typer laver det bedst til smulder så det omsættes hurtigt i komposten? Nogen der kender en model de kan anbefale?

Den seneste bunke hækafklip er de øverste 40 cm af bøgehækken så det starter med en tyk gren der forgrenes ud... jeg tænker lidt at hvordan åbningen er og hvad man kan få ned i kværnen betyder meget for hvor hurtigt man kan arbejde. Altså en stor åbning er at foretrække. 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg køre alt hækaffaldet over med plæneklipperen, det fungere fint for mig.

Vi prøver igen, i morgen --

Jeg havde en Bosh kompostkværn hvor jeg puttede alt for store grene i, men den sad stort set aldrig fast
Det vigtige er at vælge en hvor du kan vende kørselsretningen på valserne/knivene, så den kan "bakke ud af problemerne" 
Min Bosh havde et hjul så jeg kunne indstille hvor lidt eller hvor meget den skulle "æde" grenene, hvilket kom til stor gavn da jeg fældede en stor gammel bambus
Desværre døde motoren efter mange års tro tjeneste, og jeg har aldrig fået købt en ny. 

Jeg bruger også trikket med plæneklipperen til hækaffaldet (ligesom den også er god til at samle blade op med om efteråret), men det kan du selvfølgelig ikke hvis du klipper store grene af træer eller klipper hækken kraftigt ind. 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Skrevet af Nigo på 18-07-2016 19:56
Også grove grene på 2-3 cm???

 

 

Nej nok nærmere 1,5 - 2 cm grene, de lidt grovere samler jeg fra...

Har også hørt godt om Bosch valse "kværn", har dog ikke selv prøvet den..

 


Vi prøver igen, i morgen --
Har selv en Viking med benzinmotor som jeg er glad for.

Den æder næsten alt og man kan nemt tage den med rundt i haven.

Mvh. Ole
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis