Hvilken kalk mørtel type til fuger?

Jeg skal reparere nogle forskellige fuger i mit hus fra 1936 og håber der er nogen der kan hjælpe med de præcise mørtler jeg skal have fat i. 

Jeg er ny i hus-faget og især med mørtler

Den tidligere ejer har fået repareret nogle sætningsskader, men det er desværre ikke for kønt. De reparerede fuger er alt for lyse og jeg tror der er brugt cement,

Jeg har tænkt mig at holde mig 100% til kalkmørtler, da det er hvad huset er født med.

 

Jeg skal have repareret 

 - Mørtelfuger ved vinduer/døre. Skal have kradset lidt i dem og repareret dem. 

 - Nogle sætningskader rundt omkring der er op til 2-3 meter lange. 

 - Skal have skiftet en håndfuld frostsprængte sten.

Som jeg kan finde frem til skal jeg bruge noget alla “kkh 35/65/500” til reparation af fuger ved vinduer/døre iblandet fæhår. Jeg har dog ikke kunnet finde ud af sand- størrelsen. Altså om det skal være 0-1, 0-4 mm eller noget andet.

 

Er der nogen der  kan hjælpe med de præcise mørtler jeg skal have fat i? Og om man evt kan tone mørtlen til at passe med de oprindelige fuger?

Jeg regner med at blande det i en murespand da det ikke er de store mænger.

 

mvh

 

Mikkel

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Weber har 35/65/500 i færdige poser. Sand er i blandingen 0-2 mm og jeg vil mene at du ikke skal højere op. Det går fint til alle typer reparationer til murværk. Hvis du ikke rammer den gamle gule farve helt så eksperimenter med lidt tilslag af oxyd gul pulver. Fåes hos xl og stark.

km
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis