Har jeg lagt min damspærre forkert :-/

Jeg er igang med en sandt gulvvarme helvede. Vi har et ældre 74 hus med krybekælder og er ved at ligge nyt gulv med dertil hørende gulvvarme i køkken alrum og stue - 50 kvm ialt.
De gamle gulvspær er rettet op til UG og ny isolering er lagt i. Jeg er så begyndt at ligge forskalling ud (28X120) Med dampspærren lagt imellem spær og forskalling. Jeg have regnet med følgende rækkefølge: Spær>Dampspærre>Forskalling>Varmefordelings plader og slange>Gulvpap>Gulvspån12mm>Lyddæmpning>Haro laminat. Er det helt galt

Jeg er godt kommet i tvivl om den dampspærre skulle have lagt længere oppe og om hvor. Håber ekspert panelet herinde kan hjælpe.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på LDS Det du nu kalder >sandt gulvvarme helvede< bliver forhåbentlig kun dejlig varm for fødderne når det er færdigt.
Det kommer jo an på hvor tyk din isolering er under og over dampspærre. Man siger at den højst må ligge 1/3 inde i isolering.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja det håber jeg også Erik.
Det jeg måske er lidt bange for, er at min 28mm forskalling, samt 12mm spån kan optage og afgive fugt op i laminat gulvet. Alternativ, skulle jeg så have valgt en trindæmpning med indlagt dampspærre i. Krybekælderen er knastør og er rimelig tempereret året rundt. Der ligger 120mm flexibatts imellem spærrene.
Hvad siger Haro selv. At følge gulvproducentens anvisning er en god start.

De to kilder til fugt jeg ville være bekymret for er fugt der kapilarsuges op i konstruktionen fra ikke kapilar brydende lag. Det kunne være dine sokler. Men har du trukket dampspærren op langs væggen og skjult den bag nogle lister tænker jeg ikke det er en risiko. Den anden kilde er varm luft i rummet som nedkøles. Varm luft kan indeholde mere vand og køles denne i nogle kolde dele af din konstruktion vil vandet fortættes og du får fugt. Det er typisk en risiko langs fundamenter hvor der kan opstå en kuldebro, som bør minimeres eller brydes med flamingo.

Mit umiddelbare gæt vil være at har du under dampspærren lagt en fornuftig mænge isolering, altså mindst 2 gange mere end en varmefordelingspladen isolerer (2/3 og 1/3 princippet) så får du ikke problemer under dit gulv.
Indtil videre er det kun min 28x120 forskalling der er lagt. Dampspærren er trukket op af væggen og det er/var så meningen at jeg klæber den fast hele vejen rundt. Som skrevet, der ligger 120mm flexibatts under folien, imellem spærrene.
Men HVIS jeg nu havde valgt en trindæmpning med damspærre, hvordan dælen skulle jeg så få det tæt ud til væggen. Som den folie jeg har lagt nu.
Det er fint som du har gjort. Du kan lægge trindæmpning når du monterer gulvet.

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis