Huskøb - dispositionsret

Hvad er jeres erfaring med dispositionsret i forbindelse med huskøb ?

Vi bor til leje og skal formentlig til at købe en mindre landejendom. Sælger har betalt alle lån i huset, og ejer nyt. Han står ikke og mangler pengene, men han skal selvfølge have dem. Er det realistisk at få 6 måneders dispositionsret.


 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I bor nu til leje i det hus i påtænker at købe ? ? er det sådan det skal forstås.
Jeg har solgt og købt huse /lejligheder 4-5 gange Og der er altid en skarp grænse ved overtagelse. Man overtager forpligtigelser og rettigheder. Det indebærer bl.a. at man får udbetalt brandforsikrings sum fra denne dato hvis uheldet skulle være ude. Og alle forbrugsudgifter, forsikringer m.m. opgøres til den dato.
Samtidig er det stor risiko for sælger, hvis i f.eks. begynder istandsættelse, piller det meste af huset ned, og så alligevel springer fra. Så står han med et ødelagt hus.
Skulle jeg sælge ville der overhovedet ikke være noget der hed dispositionsret. Der ville være en overtagelses dato, hvor der mindst skulle være stillet sikkerhed for pengene.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jamen så bliver jeg nødt til at spørge. Hvad er fordelen ved dispositionsret. Når pengene er deponeret er det så ikke lige så godt at betale ham for huset, og så få en overtagelsesdato.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

At I har dispositionsret over huset, betyder at I ikke skal erlægge betalingen før overtagelsesdagen, som så er aftalt til at være senere. Om det kan være 6 mdr. er noget, som I skal aftale med sælger. I kan disponere over det købte og kan bruge tiden til at lave en renovering eller, hvad grunden ellers måtte være til ikke at flytte ind. I overtager alle forpligtelser med hensyn til forsikringer og forbrugsafgifter o. lign., samtidig skal der være givet sikkerhed for købssummen til sælgers bank, samt være skrevet skøde. For at finde ud af om en dispositionsperiode på 6 mdr. kan lade sig gøre, må I spørge sælger. Det er kun ham, der kan afgøre det, men I slipper for at betale termin i 6 mdr., fordi købssummen ikke er overgivet til sælger.


fase
Man slipper jo ikke for at betale termin i 6 måneder bare fordi man har en dispositionsret på 6 måneder.
Man UDSKYDER både start og SLUT på lånet, altså samme løbetid, samme ydelser, men forskudt....

MVH Njord

MVH Njord
Hvis du udskyder start på lånet med den tid, man har huset til dispotion, betaler man ikke termin i den tid. Jeg skulle selvfølgelig have skrevet husleje i stedet for termin. Lånt er bare forskudt med dispotionstiden. Lånet har selvfølgelig den samme løbetid. Jeg mener også at have skrevet, at der ikke betales termin så længe købesummen ikke overgivet til sælger.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis