Nybygget lejlighed - lovlig eltavle?

I min nye lejlighed, blev jeg noget nysgerrig for at finde ud af hvor en ledning gik hen, hvorfor jeg blev nødt til at åbne for gruppetavlen da det så ud til den gik herind.

Det er en ledning fra en alm. 6v transformer tilsluttet 220v, som føres ind i eltavlen, og herinde med en samlemuffe bliver tilsluttet en alm. el ledning som går videre ud i lejligheden (Jeg ved at strømforsyningen benyttes til to målere opsat inde i lejligheden - men hvordan samlingen til forsyning af to enheder og ikke kun én enhed, ved jeg ikke hvordan foregår)

Spørgsmålet lyder nu på, om det der ses på nedenstående billeder er lovlig opsat?

1. En 6v ledning bliver ført ind i eltavlen fra en alm. stikkontakt ved siden af, som inde i eltavlen får en samlemuffe på, og så bliver strømmen videreført hen over en alm. 220v ledning.

2. Der er installeret en sikring, som slet ikke forsyner noget? Den er heller ikke markeret på eltavlen, udover et mærkat med "stikk. 2" Det er den nederste af 10a sikringerne til venstre.

3. På sidste billede, ved de alm. 10a sikring, ses 3 ledere ført ind i hver. Jeg mindes at have hørt man maximalt på tilslutte to ledere i sikringen? 

 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Chrunchy på 17-07-2016 18:35

Spørgsmålet lyder nu på, om det der ses på nedenstående billeder er lovlig opsat?

1. En 6v ledning bliver ført ind i eltavlen fra en alm. stikkontakt ved siden af, som inde i eltavlen får en samlemuffe på, og så bliver strømmen videreført hen over en alm. 220v ledning.

2. Der er installeret en sikring, som slet ikke forsyner noget? Den er heller ikke markeret på eltavlen, udover et mærkat med "stikk. 2" Det er den nederste af 10a sikringerne til venstre.

3. På sidste billede, ved de alm. 10a sikring, ses 3 ledere ført ind i hver. Jeg mindes at have hørt man maximalt på tilslutte to ledere i sikringen? 

 

1. Såfremt ledningen fra stømforsynigen overholder isolationsniveauet for spændingen i tavlen er det OK.

Men man kan godt argumentere for, at ledningen kunne have været afsluttet i et par klemmer monteret på DIN skinnen med nulklemmerne.

2. Sikringen er ikke tilsluttet, men jeg kan ikke tro, det er ulovligt. Hvis du vil fjerne den, så husk at sætte afdækning over hullet

3. Hvad skulle der være ulovligt i at have mere end 2 ledninger i tilslutningen på afgangssiden af sikringen, sålænge der er tilstrækkelig fast og sikker forbindelse. Hvem har fortalt dig det?

Har du forelagt den installatør, som har lavet installationen, dine betænkeligheder ved installationens lovlighed?


fase
Hej, og tak for dit svar.

I forhold til 1, så ligner det en alm. strømforsyning som kommer med til det meste elektronik. Skal der står noget isolationsniveau på strømforsyningen, eller hvor kan man finde den slags? Ledningen ser jo ikke ligefrem "isoleret" ud, i forhold til samlemuffen, og ledningens egen kontakt. Jeg havde troet man skulle bruge en transformer i tavlen i stedet, ala https://www.greenline.dk/k/elartikler/tavlemateriel/kiprelae-og-kontaktor/p/transformer-12-24v-ac (naturligvis en som passer til udstyret)

2´eren gik lidt sammen med 3, da jeg synes at være blevet fortalt der ikke måtte være mere end 2 ledere i, da man så blot kunne have haft monteret det sidste par i den sidste sikring - men jeg kan dog godt se når jeg læser på nettet, at det er op til fabrikanten at afgøre, eller så længe de sidder sikkert. Måske har jeg blot fået det fortalt i forbindelse med en anden, hvor der så har været krav om dette.
Hej, og tak for dit svar.

I forhold til 1, så ligner det en alm. strømforsyning som kommer med til det meste elektronik. Skal der står noget isolationsniveau på strømforsyningen, eller hvor kan man finde den slags? Ledningen ser jo ikke ligefrem "isoleret" ud, i forhold til samlemuffen, og ledningens egen kontakt. Jeg havde troet man skulle bruge en transformer i tavlen i stedet, ala https://www.greenline.dk/k/elartikler/tavlemateriel/kiprelae-og-kontaktor/p/transformer-12-24v-ac (naturligvis en som passer til udstyret)

2´eren gik lidt sammen med 3, da jeg synes at være blevet fortalt der ikke måtte være mere end 2 ledere i, da man så blot kunne have haft monteret det sidste par i den sidste sikring - men jeg kan dog godt se når jeg læser på nettet, at det er op til fabrikanten at afgøre, eller så længe de sidder sikkert. Måske har jeg blot fået det fortalt i forbindelse med en anden, hvor der så har været krav om dette.
1. Din spændingsforsyning er DC forsyning, altså jævnspænding. Den du henviser til er en AC forsyning, altså vekselspænding. Derfor er det nok lavet som det er. Spændingsforsyningen skal ikke være forsynet spændingsniveau for ledningen, men tit står der en spænding, som den er beregnet til, på ledningen.
2. Hvis du havde monteret det sidste par i en anden sikring, havde du også flyttet belastningen over på en anden gruppe. Jeg går ud fra, at installatøren har haft en grund til at lave fordelingen på den måde, det er gjort på, Jeg kan ikke afgøre om fordelingen er OK uden at kende installationen nærmere.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis