Gult C470 sandpapir fra Bosch duer ikke til gulvlak?

Jeg har lige købt en Bosch GEX 125-150 AVE excentersliber, og den er godt nok lækker. I samme omgang købte jeg en spandfuld af Bosch's gule "C470" sandpapir, der åbentbart skulle være det nyeste og bedste sandpapir, og egnet til træ, lak, maling osv.

Jeg vil bruge excentersliberen til at slibe et massivt egeparketgulv med (jaja, jeg ved godt at det vil tage lang tid), og jeg prøvede så med et løst gulvbræt af samme type, med lak, der lå på loftet. Stor var min skuffelse da jeg så, at der ikke skete en skid, næsten ligemeget hvor længe jeg kørte med excentersliberen (korn 40 papir) på lakken. Endnu større var min overraskelse så, da jeg smed et billigt rødt slibepapir (også korn 40) fra Biltema på, og så hvordan lakken fløj af på ingen tid!

Har andre prøvet dette C470 sandpapir fra Bosch? Duer det slet ikke til at fjerne lak?

En ting der yderligere overraskede mig var, så enormt hurtigt Biltemas slibepapir blev sløvt. Det virkede som om at det var ubrugeligt efter blot 30 sekunder, så skulle der et nyt papir på for at den virkelige rensede ud. Hvem kender noget godt excenter-slibepapir, meget gerne 150mm, med 125mm er også OK.

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har gode erfaringer med slibepapir fra 3 M.

bh
3 M, Sia, og Norton, har jeg gode erfaringer med, dog ikke til at slibe gulv.
Typisk for de billige slibe rondeller, at de hurtigt bliver sløve..

Synes at kunne huske, at man kan smøre et eller andet på, så lakken ikke sætter sig i papiret, kan desværre ikke huske hvad.
Men mon ikke andre brugere kan hjælpe på vej...

Vi prøver igen, i morgen --
Grunden til at det sætter sig i papiret,kan også skyldes,at du kører med en for høj hastighed,så lakken brænder sig fast.Der er også et alternativ til 3M,m.m,og det hedder Mirka abranet,det er noget dyrere,men holder meget længere,du kan finde det på nettet,og husk lige støvmaske,det du sliber er absolut ikke godt for lungerne.

bh
Har du husket at tørre med slibeolie (petroleum) før du sliber, så lakken ikke så let sætter sig i papiret når du sliber?
Har prøvet Mirka, udmærket kvalitet, men nu ikke bedre end eks. Sia...

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Skrevet af Lars ON på 17-07-2016 19:41
Har du husket at tørre med slibeolie (petroleum) før du sliber, så lakken ikke så let sætter sig i papiret når du sliber?

 

Nej det kendte jeg ikke til. Tak for tippet. Kan jeg bare brugte Borup lugtfri petroleum?

 

Skrevet af Alm på 17-07-2016 22:53

 

Nej det kendte jeg ikke til. Tak for tippet. Kan jeg bare brugte Borup lugtfri petroleum?

 

Ja, sagten. Skulle den hedde lugtfri lampeolie kan den også bruges

Men ikke mere end overfladen lige er fugtet og skinnende. Gulvet skal ikke sejle i olie.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også