Dette er måske lidt udenfor nærværende koncept, men det ku' jo være en af jer lige sidder med den rigtige viden og ide, og som har lyst til at fabulere (uden det bliver fri fantasi) lidt over emnet:
Jeg har (som ~50 andre), min jolle fortøjet i en lille jollehavn, hvor der er nogle få standere på broen med 230 volt.
Kravene til installationer på broen og de kabler der skal bruges fra broens standere til båden er tilsvarende kravene til campister på campingpladser (IEC 60309).
Jeg kan ikke helt greje, om stik på forlængerkablet (landstrømskablet) må være IP44 eller skal være IP66, -67 eller endda -68. Under alle omstændigheder skal det være 2,5 mm² og findes som "standard"
Et sådant (standard)kabel på 15 meter koster 1.000-1.200 kroner!)
I stedet kunne det måske bedre betale sig, at alle joller blev udstyret med solcelleladere for vedligeholdelsesladning. De kan erhverves fra ~500 kroner (Biltema) og opad inkl. ladekontrol.
Men, hvis man laver et (eller måske et par) centralt placeret solcelleanlæg, hvad så?
- Er det smart at køre 12 volt i lange kabler?
- Der skal sikkert være ladekontrol ved hver båd, så et batteri ikke "stjæler" hele effekten?
- Hvad er kravene til faste installationer (de skal vel stadig udføres af autoriseret)?