Solcelleladning

Dette er måske lidt udenfor nærværende koncept, men det ku' jo være en af jer lige sidder med den rigtige viden og ide, og som har lyst til at fabulere (uden det bliver fri fantasi) lidt over emnet:

Jeg har (som ~50 andre), min jolle fortøjet i en lille jollehavn, hvor der er nogle få standere på broen med 230 volt.

Kravene til installationer på broen og de kabler der skal bruges fra broens standere til båden er tilsvarende kravene til campister på campingpladser (IEC 60309).

Jeg kan ikke helt greje, om stik på forlængerkablet (landstrømskablet) må være IP44 eller skal være IP66, -67 eller endda -68. Under alle omstændigheder skal det være 2,5 mm² og findes som "standard"

Et sådant (standard)kabel på 15 meter koster 1.000-1.200 kroner!)

I stedet kunne det måske bedre betale sig, at alle joller blev udstyret med solcelleladere for vedligeholdelsesladning. De kan erhverves fra ~500 kroner (Biltema) og opad inkl. ladekontrol.

Men, hvis man laver et (eller måske et par) centralt placeret solcelleanlæg, hvad så?

  • Er det smart at køre 12 volt i lange kabler?
  • Der skal sikkert være ladekontrol ved hver båd, så et batteri ikke "stjæler" hele effekten?
  • Hvad er kravene til faste installationer (de skal vel stadig udføres af autoriseret)?

Jeg kan alt - når det lykkes.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af rce0852 på 16-07-2016 11:05

Dette er måske lidt udenfor nærværende koncept, men det ku' jo være en af jer lige sidder med den rigtige viden og ide, og som har lyst til at fabulere (uden det bliver fri fantasi) lidt over emnet:

Jeg har (som ~50 andre), min jolle fortøjet i en lille jollehavn, hvor der er nogle få standere på broen med 230 volt.

Kravene til installationer på broen og de kabler der skal bruges fra broens standere til båden er tilsvarende kravene til campister på campingpladser (IEC 60309).

Jeg kan ikke helt greje, om stik på forlængerkablet (landstrømskablet) må være IP44 eller skal være IP66, -67 eller endda -68. Under alle omstændigheder skal det være 2,5 mm² og findes som "standard"

Et sådant (standard)kabel på 15 meter koster 1.000-1.200 kroner!)

I stedet kunne det måske bedre betale sig, at alle joller blev udstyret med solcelleladere for vedligeholdelsesladning. De kan erhverves fra ~500 kroner (Biltema) og opad inkl. ladekontrol.

Men, hvis man laver et (eller måske et par) centralt placeret solcelleanlæg, hvad så?

  • Er det smart at køre 12 volt i lange kabler?
  • Der skal sikkert være ladekontrol ved hver båd, så et batteri ikke "stjæler" hele effekten?
  • Hvad er kravene til faste installationer (de skal vel stadig udføres af autoriseret)?

Den hurtige udgave:

  1. Nej, grundet det store tab der bliver ved den lave spænding.
  2. Ja, for både og skille batterierne rent elektrisk og for at hindre overladning. 
  3. Ved 12 volt, der ikke er omfattet af stærkstrømsrelemanget, stilles der ingen krav overhovedet. Men installatøren kan alligevel ikke løbe fra sit ansvar, hvis vedkommennes installation er skyld i ulykke eller brand.  

 

Og så kan du ikke oplade et 12 volts batteri med kun 12 volt. Det vil kræve du har ca 14,2 volt til din rådighed over batteriets poler.  

Men det vil da være en rigtig god ide og have en lille solcelle på en amp eller måske to siddende med en laderegulator over batteriet på skivet. Så har du nemlig altid et toptrimmet batteri, med det absolutte længste liv det er muligt og fremtvinge fra et batteri. 

Små solcelleanlæg, til det specifikke brug, mener jeg faktisk kan købes fix og færdigt hvor man sælger udstyr til, ja gæt hvad.   

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Tak Nitter, dit svar falder helt i tråd med min egen forståelse.

Som jeg ser det, vil det medføre, at det bedre kan betale sig med en solcellelader per jolle. Især hvis vores jollehavn kræver og håndhæver brug af korrekte kabler og stik. Og de få der har ønske om at kunne koge en kartoffel ombord, de må så til lommeulden og købe det rigtige kabel.

Jeg kan alt - når det lykkes.
Skrevet af rce0852 på 16-07-2016 17:26
Tak Nitter, dit svar falder helt i tråd med min egen forståelse.

Som jeg ser det, vil det medføre, at det bedre kan betale sig med en solcellelader per jolle. Især hvis vores jollehavn kræver og håndhæver brug af korrekte kabler og stik. Og de få der har ønske om at kunne koge en kartoffel ombord, de må så til lommeulden og købe det rigtige kabel.

Selv tak.  

Ja, garn op.   Hvis folk absolut vil kunne kokkerere på en jolle, var de nok også bedre tjent med og købe sig et primus stormkøkken eller en form for gaskomfyr. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Den aktuelle "jolle" er en Ørnvik 640, og han afskyr åben ild ombord ..... :-)

Jeg kan alt - når det lykkes.
Skrevet af rce0852 på 16-07-2016 23:05
Den aktuelle "jolle" er en Ørnvik 640, og han afskyr åben ild ombord ..... :-)

Pyller ...................    

Sådan noget kan man da altid lade gå udenbors hvis der bliver illøs.   Det er straks meget værre med noget der hænger fast i en ledning.

Ligefrem sjovt bliver det, når en T-DUT lader TV'et gå over bord, med den begrundelse der ikke var noget der var værd og se på. 

Øh, troede i min naivitet en Ørnvik 640 var en kabinebåd, men kan da tage fejl ???  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce
Din havnebestyrelse kan naturligvis bestemme hvad den vil skal gælde på jeres havn. Men Stærkstrømsbekendtgørelsens afsnit om marinaer (kap. 709) indeholder faktisk ingen krav om 2,5 mm2-ledninger som på campingpladser.

Finnband
Finnband, jeg har lige skimmet kap 709 fra en www der har lavet et uddrag. Jeg skal lige have lejlighed til at komme på min pc i stedet for min mob, det er lidt nemmere at få overblik.
Men du ser ud til at have ret mht kvadrat, og jeg kan se ip44 er ok.

Jeg kan alt - når det lykkes.

Hej RCE

Det vil ikke være fornuftigt at montere centralt solcelle-anlæg, som de andre skriver.

>>>

Jeg har i nogen år brugt mindre solceller til vedligeholdsladning:

Først en 5W solcelle, som kan kobled direkte på en blyakkumulator uden regulering, HVIS Akkumulatoren er på ca 70 Ah.
Så vidt jeg undersøgte det, kan du også lade direkte med 10 W solcelle uden regulator på et 70 AH blyakkumulator.
Det ville jo være langt det enkleste, for man kan faktisk bare klipse den af, og lade den blive i land, hvis det skulle være praktisk. Det kunne det jo være for små åbne joller.
Det vil sikkert være tilstrækkeligt til vedligeholdsladning.
 




Senere har vi fået monteret en 20W solcelle, med laderegulator.
Det fungerer også fint. Men så bliver det en fast installation i båden, hvor man jo skal have det monteret lidt beskyttet mod fugt.
Solceller bliver billigere og billigere - de semifleksible, som kan klæbes på en svagt buet overflade, er yderst praktiske - ingen spidse kanter!!!!
 


MVH A


To ulykker kommer sjældent alene.
Fantastisk, Ellida. Dejligt med et par billeder og hands-on viden.

Min egen udfordring med placering er begrundet i en LM16 damjolle. Der er altså ikke mange flader at placere en solcelle på!

Jeg husker ikke størrelse på mit nuværende batteri, og overvejer i øvrigt om batteriet skal skiftes til et gel.

Jeg kan alt - når det lykkes.

Hej RCE

Du kunne jo købe en billeg "legetøjssolcelle" som min den første 5W, og så simpelthen hænge den et passende sted, når du forlader Jollen.

Altså nogenlunde sydvendt og nogenlunde 45 grader - og så bare klipse krokodillenæbbene på og af batteripolerne. 
Og hvis du ved at du skal ud dagen efter, så er der jo ikke grund til at sætte den op.
Den på 5W med sort ramme er nogenlunde nem at håndtere og ingen skarpe kanter. En snor i 2 hjørner, så kan den hænges skråt, vil jeg tro. Den holdt i flere år på vores ruftag, fast monteret, med en anelse silicone i kanten af glasset, for sikkerheds skyld.

Så får du afprøvet det.

Her købte jeg den på 20W: http://www.solarshop.co.uk/flexible-solar-panel

og den på 5W kan købes her:
http://www.bergs.dk/diverse-elartikler-304/solcelle-batterilader-sol6n-vandtaet-13-5v-5w-10638-p10973
http://www.elfadistrelec.dk/da/solcelle-velleman-sol6n/p/16996602

Der findes også en nuttet på kun 1,5 W:   Solcelle 1.5 W, SOL5N, Velleman


Det glæder mig meget, hvis mine billeder og forklaringer kan bruges af andre - jeg synes selv, at det er skønt at slippe for landstrøm af og på.
MVH A


To ulykker kommer sjældent alene.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis