HJÆLP jeg har borebiller

Hjælp, jeg har angreb af borebiller i nogle kalmarbrædder i Lærk og Douglasgran hvor der er bark på flere af dem. Det er specielt i barken de er og jeg prøver nu at skære barken af. Har undersøgt behandlingsmuligheder, kemikalier som A-tox, Protox og Boracol kan bruges men er hundedyre. Petroleum mener de fleste ikke er særlige effektiv, medmindre de druknes i det, om de har ret ved jeg ikke.

Der er flest borebiller små huller 1-2 mm. Så er der nogle som voldsom aggressive, en stor mængde drys fra den, har helt løsnet barken og har lavet et mønster som på billedet, larven er ca 4x15 mm. Nogen der ved hvad det er for en.

Der er også et isoleret rum med kalmarbrædder som vægbeklædning, her overvejer jeg at varme det op til over 50 grader i nogle timer, det skulle de ikke kunne klare.

Nogen der har været igennem  et billeangreb så hører jeg gerne  nogle erfaringer

 


Flemming
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er det slet ingen der kan hjælpe eller kender nogen som har haft problemer ?

Flemming
25 l koster 2500 kr, men måske til forhandling, jeg prøver

Flemming
25 l koster 2500 kr, men måske til forhandling, jeg prøver

Flemming
Ja i min 100 år gamle tagkonstruktion, men de stopper når der ikke længere er optimale betingelser = ingen fugt.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Hvis de primært er mellem træ og bark er der tale om viollbukke. De er harmløse. Behandles med protox insekt.

Det samme kan bruges ved borebiller. Og borebiller er ej heller det store problem.
Dit grundlæggende problem er høj luftfugtighed. Får du den under 60% relativ luftfugtighed, dør dine biller af tørst. Det koster ikke alverden, og påvirker indeklimaet i positiv retning. Trylleordet hedder ventilation.

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Vifixerdet - sludder og vrøvl. En nedsat luftfugtighed medfører ikke at borebiller dør. De kan findes i træ med under 10% fugtindhold og det er lavt.
Boso - det er altid en fornøjelse og inspirerende at møde folk, der ved mere end de fagfolk, som har arbejdet med dette problem i dekader af år. Måske du kan udvidde din horisont her: http://www.bekaemp.dk/sider/insekter/borebiller/

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også