Skævt gipsloft, hvordan?

 

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dem som ved det, ser det hvis man kigger efter det.
Dem som ikke ved det, opdager det formentligt ikke.

Men hvordan kunne det ske? havde du ikke vaterpas på forskallingen?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Profilloftet var jo sandsynligvis også skævt, så derfor bliver gibsloftet også skævt. Hvis du ikke kunne se det andet loft var skævt, kan du sandsynligvis heller ikke se det nu.

fase
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej M.

Helt afhængigt af hvordan din standard er for "kvalitet" i dit hus så må du bedømme det selv.

Men - jeg synes at man selv kan være meget kritisk mens man bygger om / sætter istand - og så bagefter, så ser man kun fejlen, fordi man ved den er der.

Og hvis dine gæster aldrig opdager at loftpladerne sidder lidt ujævnt, så er det vel ligemeget.

Det som man ser mest tydeligt på lofter og vægge, det er hjørner og kanter - de skal være nogenlunde ensformet og regelmæssigt udfyldt, spartlet og malet.
Dernæst ser man hvis der er huller i loft og vægge, forde det kan kaste skygge, afhængigt af lyskilden.

U-jævnt loft / lunker i loft og vægge er ikke meget synlige - bare det er en nogenlunde glat overflade. - Som det med din spartel viser - det er OK mener jeg.

Det er mit bud.

Der kan sikkert komme 21 andre meninger som er helt forskellige, så i sidste ende er det dig selv.

Prøv allerførst at male dit loft med et hurtigt lag hvid maling, så får du en fornemmelse af om det "skæmmer" eller er ligemeget. Jeg tror altså at det er ligemeget.

MVH A.


To ulykker kommer sjældent alene.

Okay, det lyder til at samlingerne ikke kommer til at være i fokus ved maling og den ujævnhed ikke bliver et tydligere problem end det var før... det er super!

Jeg giver det en chance og håber at det holder!

Tusinde tak for jeres hurtige svar 

Der hvor det kom til at se tovli ud var dengang det var moderne med indirekte belysning. Altså lyset blev kastet op på loftet og så bredte det sig derfra. Så kunne man se ALLE skævheder. Men med nedhængte lamper eller spot i loftet får det ingen indflydelse.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Det du sandsynligvis kan se, er den "naturlige" nedbøjning af loftet. Da denne er ensartet over hele lofts-fladen vil du ikke bemærke den - heller ikke ved indirekte belysning.

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Rolig rolig .............. hvis du bare laver spartlingerne ret brede ...... fx ca 40 cm ....... og er omhyggelig med din slibning , specielt så der ikke opstår kanter ved overgang spartlet/ikke spartlet gipsplade , så skal du ikke være så nervøs ..............
hvis du så også giver loftet et lag forgrundet filt og et par gange maling i en proff kvalitet , vil ingen se fejlene ...... du skulle bare vide hvordan nye huse er ..............

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
I stødende, (de korte ender) kan du ikke gøre så meget andet end som lykke beskriver at flade spartlingen ud over et bredt stykke eventuel af 2 gange afhængig af din kritiske sans.
Jeg overværede en gang en syns og skøns forretning hvor en kunde havde klaget over malerens spartel og male arbejde. Det startede med at bygherren tog en halogen lampe og holdt helt op til loftet og lod den lyse hen over det, og det var selvfølgelig fyldt med skygger. Det så frygteligt ud. Syns og skøns manden tog lampen ud af hånden på bygherren og satte lampen ude på terrassen med ordene "sådan kontrollerer man ikke gips lofter". Derefter tog han en 2 meter retholt med 1 skrue i hver ende som stak så vidt jeg husker 20 eller 30 mm op. Fik en af de tilstedeværende til at holde den op på loftet, forskellige steder hvor efter at han gik rundt og målte afstanden til loftet. Så vidt jeg husker var tolerancen +- 3 mm det vil sige når han gik rundt og målte måtte afstanden være fra 27 til 33 mm fra skinne og op til loft. Der efter lavede han en visuel test og han fandt også nogen steder som lå på kanten af tolerancen, men stadig inden for, men som man måtte kunne forvente kunne spartles bedre. Så det endte med nogen spredte spartel reparationer og rasende bygherre som havde omkostninger for vist nok 5 - 6000 kr og en maler der fixede de anviste steder på en time.

km
Det lyder rigtig godt, så kom der håb igen - tak!

Nu har jeg haft spartlet de lange "naturlige" samlinger, hvor pladerne foldes op så der er plads til spartelmasse. Jeg lagde en papirremse på spartelmassen og trykkede det godt til, som vist på mange videoer, og efter det nu har tørret, har tyngdekraften været hård ved det, og der er nu kommet store luftbobler og nogle steder hænger det ingengang helt på!

Papirremsen, er den livsnødvendig, når gipsloftet kun er et lag plade lagt direkte op på eksisterende profilbræde-loft?

Jeg har fået at vide at hvis man spartlede 3 gange i alt, burde der ikke kunne slås revner senere?

Jeg så en video hvor der blev reperatert netop papirremse problemet med glasfibertape, vil det hjælpe i stedet?

Alt vejledning er virkelig værdsat, tusinde tak!!
Papir er i princippet stærkere end glasfibertape, men da det er så svært at udføre har jeg altid brugt glasfiber. Har aldrig haft problemer med det - har kun revner de steder hvor jeg ikke har tænkt mig om (typisk endestød mellem små pladestykker).
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også