Metalfræser

Hej alle jer Brave metal hobbyister.jeg tænker at anskaffe mig en metalfræser,kun til hobby brug,er der nogle der har et godt råd ,til hvilken maskine der er ok til dette brug.jeg tænker inde for en prisramme op til 10000kr.jeg har set på nogle hos global tools blandt andet seig  x2 ,til ca 6000 Kr sieg sx2super til 7248 kr,den skal selvfølgelig også kunne fræse jern.Er der nogle der kender til disse maskiner,eller skal man holde sig væk.Er der nogle der har et andet bud 


J.J.Larsen
43 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor ikke købe brugt - der er et godt bud her: http://www.dba.dk/fraeser-optimum-f30-hejsa/id-1024939840/
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Den optimum er da et godt bud. Men den ligger nok også i den ende man kan kalde hobbymaskiner. Jeg ser bl.a. at hastighed ændres ved at skifte om på remskiver.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Nu ved jeg jo ikke hvor meget du skal fræse, og hvilke emner du regner med at skulle fræse.
Den Sieg sx2super, vil jeg nok ikke kalde en rigtig metalfræsemaskine (jeg ville kalde den en boremaskine, med krydsbord), på videoen har de spændt endefræseren op i borepatronen, det er noget juks.(man bruger holder, og klemmetænger) Du skal sikre dig der er en konus i maskinen og med mulighed for at bruge en antræksbolt, så værktøjet sidder fast. Mange små maskiner er med MK konus, det er ikke ligefrem det bedste til fræsning.

Har du pladsen er en Pedersen fræser en rigtig god hobbymaskine..
Den Pedersen der linkes til, med sælger Matias, er gennemrenoveret, han laver tingene så de er i orden, og han ved alt om Pedersen fræsere.

Men er det kun nogle småting i metal, du skal fræse så er den Sieg sx2super, sikkert fin nok.
Men prøv at kik, nogle videoer på youtube, så du får et indtryk hvad maskinen kan lave.

(men det er vist mest i aluminium)
www.youtube.com/results?q=sieg+sx2+super

PS jeg ville nu ikke have betænkeligheder ved at købe en maskine, med remtræk, og hastighedsskift ved at flytte remmen, det er dejlig enkelt, uden så mange dikedare, og ikke ret meget der kan gå i stykker, højst en rem, og den koster jo ikke alverden.

 


Vi prøver igen, i morgen --

Hej Johnny Jørgen Larsen.
Jeg har en Rotwerk fræsemaskine EFM 200 DS som også kan bruges som bænkboremaskine. Det er en meget robust fræsemaskine, jeg har haft den i 6 år og den virker fint til både stål og metal og selvfølgelig også til træ. Den vejer ca 65 kg og koster omkring 6000 kr. prøv at se på den.


VH
Annonce
Hej volmer tak for dit svar,jeg står nemlig for at købe en fræser,men alle de informationer man får er meget forskellige,nogle siger at den du har overhoved ikke dur til jern,og kun dur til alu og plast samt messing,så det er lidt svært at forholde sig til.Efter min mening er det da klart at man ikke kan sammenligne den med en pro fræser,men til små ting er den måske god nok alt efter hvor stor spun man sætter den til at æde eller er jeg forkert på den?jeg håber at jeg får nogle flere indput fra folk der har prøvet denne maskine så man lkke smider sine surt tjente penge ud af vinduet på noget lo.. Som ikke kan bruges på forhånd tak Johnny

J.J.Larsen

Det kommer jo helt an på hvilke fræse opgaver i stål, du forventer den skal kunne udføre, og hvad du har af behov.
Prøv at kikke denne video, ikke den maskine du kikker på, men vil mene det er hvad du kan forvente af du kikker på, vil kunne præstere.
www.youtube.com/watch?v=MpNLcXvXhZg

Det vil min tålmodighed slet ikke række til, men heldigvis er vi jo så forskellige.
Jeg har en lille gammel SJ fræser, den er mange gange mere stabil, og klare fint et 125mm fræsehoved med platter.

Jeg har lige lavet et sæt hurtigskift holdere til min drejebænk, det ville jeg ikke kunne have lavet på en fræser som du kikker på.

 


Vi prøver igen, i morgen --
Hej Jens jeg kan da godt se at den video som du henstiller til er en smule gab, men han sætter jo også fræseren fast i borepatronen, det er vil ikke den bedste løsning, den fræser jeg har set på har en mk3 og antræksbolt,og kan vist nok også skaffes med R8 standard, men at lave det som du har lavet på din fræser, tager nok lidt længere tid,og lidt mere erfaring, men det får man jo kun ved at springe ud i det,så jeg håber at der blandt medlemmerne ,er nogle der rent faktisk har prøvet en fræser af samme caliber som jeg spurgt til.Men tak for din altid hurtige respons

J.J.Larsen
Ja en spindel med R8 vil være en god ting..
Jeg har MK4 i min fræser, det er ikke at anbefale, det værste er værktøjet kan sætte sig ret så fast i konussen, så der virkelig skal bankes igennem for at få det frit, nu er min maskine rimelig stabil opbygget, men er det en mindre maskine, kan det skade lejerne i spindelen.
Fordelen ved MK er at det er nemt at dreje værktøj selv..

Ja det ville jo være godt hvis der var nogle derude der havde en lignende fræser, og kunne fortælle hvad den dur til..
Men kikker man youtube, er det stort set kun videoer, hvor de små maskiner fræser messing og aluminium.

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg har haft en x2 fræser, jeg brugte mere tid på at læse på nettet om hvordan man kunne forbedre den end jeg gjorde på at fræse.
Stivhed er en by i rusland, mit bud er at du vi blive bedre tilfreds med en kraftigere brugt fræser.

selv fik jeg et bud jeg ikke kunne afslå, så i stedet for en x2 har jeg nu en lux ry20 som minder meget om den optimum på dba, stadig ikke en stor imponerende maskine, men klart bedre en x2 størrelsen.

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Der er yderligere 33 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis