Stiga plæneklipper med SV40-motor og en mærkelig regulatorstang. HJÆLP!

Jeg er den temmelig (u)lykkelige ejer af en 2008-model Stiga plæneklipper med en SV40-motor. Den har egentlig aldrig fungeret perfekt (motor har altid gået uregelmæssigt osv) men nu er den da helt gal:
 Problemet er tilsyneladende at på min model plæneklipper sidder der en lodret metal-arm fra bunnen af motoren og op til regulatoren ved karboratoren. Når man ser på en tegning av SV40-motoren fra Stiga finder jeg ikke denne lodrette stang! - Så hvad gør denne egentlig af nytte?

Problemet er nu at når jeg starter motoren så pendler den lodrette stang rytmisk frem og tilbage og derved også styrer regulatoren ud/ind og motoren går dermed også op/ned i omdrejninger i takt med at den lodrette stang svinger. Dette er helt vilkårlig af hvordan jeg ellers sætter gassen, men jeg kan naturligvis tvinge regulatoren manuelt ud eller ind, men pga fjedrene bliver den jo ikke stående i den stilling. Der er ikke andre muligheder for at justere gassen.

Spørgsmålet er om der er nogen der ved hva denne lodrette stang er for en dims - og hvorfor den pendler frem og tilbage? Muligvis et dumt spørgsmål - men jeg har aldrig set sådan en dims på andre motorer. . Kan nogen hjælpe mig lidt her...?

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Er helt sikker på, den omtalte stang er en meget vital for din motors regulator. Den går nemlig ned til en "føler" i krumtaphuset så omdregningstallet burde kunne holdes nogenlunde konstant. 

Typisk vil regulatoren ikke virke tilfredsdellende, hvis nogle af delene går stramt, fjedrene/stænger er monteret forkert eller fjedrene/stang er hevet lange eller kortet op (bukket). 

Skal jeg hjælpe dig videre, bør du smid et link til omtalte tegning og put et billede eller to af indretningen på din motor i næste indlæg.  


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Min 5,5 HK Honda på plæneklipperen har også sådan en stang - men har aldrig tænkt over hvordan den virkede. Min gik meget ujævnt en dag efter at have stået ude i lidt mange dage med regnvejr. Efter at have motioneret det hele lidt og smurt med olie gik den fint igen. Så tænker umiddelbart rust?
Takker for hurtige svar!

Jep, beklager: Når jeg kommer hjem i eftermiddag skal jeg snarest få taget nogle billeder af "stangen".
Tegningen kan findes f.eks. her: http://www.proffia.no/static/motor/2008%20Stiga%20V35%20SV40.pdf
Imens et par kommentarer / ekstra oplysninger: Alle fjedre regulator og "stang" kan bevæges helt frit, ingen rust og alt nysmurt (første ting jeg prøvede nemlig... ). Sagen er jo nemlig som beskrevet at "stangen" (og dermed også regulatoren...) bevæger sig for meget - den står jo og svinger frem og tilbage, bevæger dermed også reglatoren som åbner/lukker og dermed går motoren op og ned i omdrejninger. Tilsyneladende helt "autonomt" og uden at jeg kan gøre noget... Kan der være noget galt med "føleren"... og hvor køber man en ny (når den ikke er at finde på reservedelstegningen...)?

Her kommer som aftalt et par billeder af "stangen". Prøvede igen i går aftes at starte motoren. Den starter og går som normalt i tomgang mens den er kold. Når den bliver varm eller belastes pga græs begynder omdrejningerne at gå op og ned, rytmisk med fast interval på nogle sekunder, mens "stangen" pendler frem og tilbage. Jeg kan så tvinge stangen (og dermed regulatoren) frem eller tilbage og dermed åbnes mere eller mindre for benzintilførselen. På de gamle B&S-motorer jeg tidligere har haft var regulatoren så stram at man bare kunne stille den manuelt og lade den stå. Her bevæges alt jo vha fjedre og dermed ingen mulighed for manuel indstilling.

Hvad POKKER gør jeg....? Håber der er nogle kloge mennesker herinde der kan hjælpe mig lidt videre....

 

Det er svært her på afstand og se hvad der sker. Nogle af de motore har har tildens til at stå og støde i regulatoren end andre ikke gør det.

Der er ikke for meget olie på motoren, vel. ???  

Og måske du som det første, burde skifte de to fjedre der er involveret i regulatorsystemet (30-31).

Hvis der er 2 huller på den plade på karburatorens spjældaksel hvor stangen fra regulatoren (25) sidder i, skal stangen sidde i hullet der er nærmest akslens centrum. Det begrænser regulatorens indflydelse på motorens omdregninger. 

Alternativt kan du bore et eller flere huller under det, regulatorstangen er monteret i på armen der er monteret på akslen der går ud af krumtapkuset. Når du flytter stangen ind mod akslens midte, begrænser du også indflydelsen som regulatoren har på motorens omdregninger. Der plejer faktisk og være to eller tre huller i den arm på de fleste motore. 

Det er vist de råd jeg kan give.  

PS. Regulator oversættes til govenor på engelsk. 

 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce
Hvis din motor kører for magert i blandingen, kan det også forsage den meget uregelmæssige tomgang, er tændrøret hvidt eller sort?

www.Duckduckgo.com sikker søgemaskine
Tak for alle råd !! - nu har jeg prøvet lidt mere:

Hvor(dan) ændrer man blandingsforholdet (fed/mager) på den slags maskiner?
Det er et godt stykke tid siden jeg har skiftet olie på motoren (sidste år, har kørt ca. 25 timer siden, uden problemer). Det var "pludselig" midt under klipningen at den lodrette stang begyndte at bevæge sig, som beskrevet.
Allermest har jeg bare lyst til at frakoble fjedre og stænger til regulatoren og styre den manuelt (som i "gamle dage"), men regulatoren går så løst at den vil bevæge sig når man begynder at bevæge maskinen. Dvs dette er vel ikke en mulig løsning...?
Jeg har også prøvet at flytte regulatorstangen fra den "lodrette stang" lidt ned, men det hjælper ikke da armen stadig bevæger sig så meget at regulatoren også bevæges. Uanset må der vel være en grund til at den lodrette stang bevæger sig...?
Enten ved at rense hoveddysen da der kan sidde snavs og gøre hullet mindre.
eller ligefrem brore dysen lidt op (pas på med det hvis du ikke har den store erfaring med dette)
den lodrette stang regulere motoren og du kan ikke pille alt dette af uden motoren enten går død, eller tager en million omdrejninger

www.Duckduckgo.com sikker søgemaskine
Har du tjekket oliestanden på motoren, der må hverken være for lidt, eller for meget på.

Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis