2x1Moduls afbrydere men 2 grupper?

Hej,

Ved min hoveddør har jeg to enkelt afbrydere siddende. Den ene til lys i entreen og den anden virkede ikke. 

I forbindelse med renovering af entreen, fandt jeg ud af, at der fra den uvirksomme afbryder gik et seperat kabel op på loftet, som var sat muffer på. Så det er helt sikkert fra tidl. udendørs lampe, der har siddet over hoveddøren.

Min tanke er nu, at det kunne være smart at bruge denne afbryder til den nuværende udendørsbelysning. Lige nu er der lamper ved hoveddøren og hele indgangspartiet, som kører med en sensor. Og i den forbindelse kunne det måske være rart at kunne lave en konstant tænding af lyset udenfor - altså bruge den afbryder ved hoveddøren som ikke har nogen funktion lige nu. MEN: Lyset i entreen og udendørsbelysningen kører på 2 forskellige sikringsgrupper.

Så: Må man have disse to afbrydere tilsluttet i to forskellige grupper?

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ahh.... Kan se her, at det nok er noget bøvl 

Det er nu ikke spor bøvlet. Du må ikke blande 2 grupper i SAMME dåse. Men du må gerne have de 2 grupper i hver sin dåse, selv om de sidder umiddelbart sammen og selvom de 2 afbrydere deler den samme ramme. Der må naturligvis ikke være ledninger imellem de 2 afbrydere.  Det fremgår også af den tråd du har link til. (altså svar fra en der ikke bare kævler, men har forstand på det)
Det fremgår også af en meget lang tråd der har kørt for nylig.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Bøvl/rod/må-ikke....
Ok så hvis de to kabler kommer ind i hver deres dåse, så er det så'n det ok/lovligt?
Ja, det er både ok og lovligt, når der ikke er forbindelser mellem dåserne/grupperne.

fase
Ok. Super. Tak for hjælpen og præciseringen

Et tillægsspørgsmål: hvis jeg skal benytte det samme kabel er det nødt til at sætte en dåse og samle med det kabel der går til udendørs belysningen. Denne dåse kan sidde på et spær i loftrummet, men godt 1,5 meter inde fra gangbroen. Så det kræver at man (fjerner isolering og) går ind på spærfoden for at komme til den. Det går vel næppe ift "tilgængelighed" eller hvad mener I?
Nej. ikke fjerne isolering. Men sætte den fast på spærfod eller bræt skruet på spær som kan holde samledåser over isolering.
Hvem finder den når du har solgt huset ? ?
Man kan også trække nyt kabel, det er langt bedre.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Nej nej mente heller ikke sætte samledåsen nede i isoleringen. Men selfølgelig oppe på et spær. Mente bare, at man i såfald skulle træde ind over isoleringen for at komme til at rode i dåsen senere hen. Men altså dåsen skulle sidde oppe.... Giver det mening?
Ja det gør det.
Stærkstrøms bekendtgørelsen tager ikke hensyn til om isolering ødelægges. Så du må træde, kravle eller rulle dig hen til samledåsen, bare den er tilgængelig og synlig.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hehe okay. Var vare i tvivl om den kunne kaldes "tilgængelig" når man skulle bevæge sig derud Men forsøger nu nok om jeg kan skifte kablet så jeg kan få det tættere på gangbroen....
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis