2x1Moduls afbrydere men 2 grupper?

Hej,

Ved min hoveddør har jeg to enkelt afbrydere siddende. Den ene til lys i entreen og den anden virkede ikke. 

I forbindelse med renovering af entreen, fandt jeg ud af, at der fra den uvirksomme afbryder gik et seperat kabel op på loftet, som var sat muffer på. Så det er helt sikkert fra tidl. udendørs lampe, der har siddet over hoveddøren.

Min tanke er nu, at det kunne være smart at bruge denne afbryder til den nuværende udendørsbelysning. Lige nu er der lamper ved hoveddøren og hele indgangspartiet, som kører med en sensor. Og i den forbindelse kunne det måske være rart at kunne lave en konstant tænding af lyset udenfor - altså bruge den afbryder ved hoveddøren som ikke har nogen funktion lige nu. MEN: Lyset i entreen og udendørsbelysningen kører på 2 forskellige sikringsgrupper.

Så: Må man have disse to afbrydere tilsluttet i to forskellige grupper?

Hej, Ved min hoveddør har jeg to enkelt... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Altså skifte kabel så det kan nå hele vejen hen til det lampested hvor de andre udendørslamper tænder. Der er ikke grund til at skifte kabel hvis det "bare" giver lidt lettere adgang til samledåse.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hmm.. Desværre viste det sig at de to kabler kommer i hver deres rør, men går til toppen af den øverste dåse og det ene kabel videre ned til den nederste dåse. Så jeg er ude i at skulle banke ud i væggen for at trække kablet rundt og ind i den nederste dåse.... Lidt en for bøvlet operation til brugen med udendørs belysningen, synes jeg.....

Hvorfor bruger du ikke det eksisterende kabel til at trække et nyt kabel i med, så behøver du ikke hugge røret fri.

Kan du ikke tage et billede, så det er til at se om begge kabler kommer ind foroven i øverste dåse. Hvis kappen på kablet, der går ned i nederste dåse, ikke er afisoleret, vil jeg anse det ok at føre det gennem øverste dåse.


fase

Skrevet af <a href='http://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/24559' class='af-profile-link'>S. Fabrin</a> på 16-07-2016 16:55
<p>Hvorfor bruger du ikke det eksisterende kabel til at trække et nyt kabel i med, så behøver du ikke hugge røret fri.</p>

<p>Kan du ikke tage et billede, så det er til at se om begge kabler kommer ind foroven i øverste dåse. Hvis kappen på kablet, der går ned i nederste dåse, ikke er afisoleret, vil jeg anse det ok at føre det gennem øverste dåse.</p>


Hej fabrin
Tak for svaret. Hvis det sidste er tilfældet, så er det jo bare at skifte kablet ud. Sørge for at kappen går helt igennem til den nederste dåse før det bliver afisoleret?
Annonce
Når du sætter et spørgsmålstegn, regner jeg det som et spørgsmål, hvor svaret er ja. Så gå bare i gang.

fase
Spørgsmåltegn til om det var rigtigt forstået :-)
Tak endnu engang begge to
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis