Rør gennem side/bagside på køkkenskab - bedste metode?

I forbindelse med opsætning af nyt køkken skal jeg dels save hul til et gammelt støbejernsafløb i siden af køkkenskabet, dels gøre plads til vandrør på bagsiden. 

Hvordan gør jeg det bedst, uden at de-stabilisere køkkenskabet alt for meget, når jeg laver hul til rørene?

Planen er at sætte et 80 cm vaskeskab op og lade der være et hul på ca 20 cm i venstre side under bordpladen (det var der også før). Så skal jeg kun ødelægge et skab for at få plads til alle rør.  

På det gamle køkkeskab fra 1970erne var hullet i siden af skabet blot lukket med et stykke limet masonit og bagbeklædningen var helt fjernet. Skabet var ret vakkelvornt.

Afløbet stikker 75 cm ud fra sidevæggen og 40 cm ud fra bagvæggen, Vandrør er 8 cm fra bagvæg og op til 47 cm over gulvhøjde.  

 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er
metode 1; At adskille det støbejerns sæt, indtil den muffe der sidder i væggen til venstre, Eller længere ud igennem væggen. Erstatte det med noget plastrør der kan skrues sammen, når skabet er monteret. Men det kommer jo an på hvor det kommer fra inde på den anden side, om det kan skiftes helt op f.eks. en håndvask. Så skal du bare have et 180-200 mm hul i siden, 75 eller 50 mm hul i bagvæg og så plads til vandrør. Men det piller ikke ved stabilitet.
Metode 2:
Adskille skabet, så du kan montere bunden efterfølgende. Det er naturligvis lettest ved saml selv skabe. Så skal de saves hul, men det skal gå helt ned til bunden, så siden og bagbeklædning kan skydes nedefter. Bagefter skruer du et stykke hvid melaminplade (måske det afsavede) uden på skabet under det store rør. Der skal nok alligevel et tilpasnings stykke ind imod væggen så der må kunne blive plads til det. På samme måde med bagbeklædning, en spånplade bagpå til at forstærke det med igen. Så er stabiliteten der næsten igen Så skal skabet kunne samles igen. Der skal muligvis nogle klodser ind under som man kan skrue det sammen med. Jeg regner med at det er med ben og løs front så man kan komme til at gøre noget.
Jeg ville nok gøre meget for at kunne følge metode 1. Så kan du måske dreje rørene ind imod bagbeklædning så du ikke får ødelagt så meget plads under din vask.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Metode 1 er desværre udelukket, da andelsforeningen - pga tidligere dårlige erfaringer - kræver, at jeg i så fald får en VVSer til at skifte al støbejernsafløb helt ind til faldstammen, inklusive naboens.

Metode 2 tror jeg kan blive godt. I det gamle skab var hullet i siden savet ind fra bagkanten, hvilket også var min egen plan - men at lave hullet fra bunden er naturligvis mere oplagt.

Tak for hjælpen!

vh
Lars
Hvis bagsiden kommer til at virke ustabil kan du måske lime et lag spånplade på. Det kommer også an på hvad bagsiden er lavet i. I vores køkken er bagsiden samme plade som selve skabet er lavet i (16 mm?) - hvilket er stabilt nok. I nogle skabe vi har købt i IKEA er denne bagplade noget tyndt masonit der let kan blive noget dallerværk
Du kan jo lave samme øvelse som den gamle, Men have nogle vinkler/træklodser inde i skabet, så bagbeklædning i 16 mm kan eftermonteres.
Du kan ikke have vinkler inde i skabet til at eftermontere bunden.
Du kan også ved den metode forstærke side pladen med et stykke udenpå.
Det hele kommer an på hvilken part der er lettest at eftermontere bund eller bagplade.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

dobb post 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis