Dybde på koldt vand?

Er igang med at istandsætte/ bygge lidt om i nykøbt hus. Har gravet ud i køkken og gang, og er nu ved at føre pexrør til koldt og varmt vand.
Hvor dybt skal slangen til koldt vand ligge?
1) Er det nok den lige kommer ned i sandet under styroliten eller skal den graves længere ned (22mm rir slange)?
2) jeg har lagt et trækrør ned i jorden, til senere brug når der skal laves gulvvarme i de andre rum. Må vandslangen ligge ved siden af den, eller er det for tæt på trækruter til varmeslangerne?

Hvis du prøver - så lærer du noget
Er igang med at istandsætte/ bygge lidt om i... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ok. Så jeg piller det sorte rillede rør fra selve vandslangen (det yderste af rir) og støber 2 af dem med ned, så de ligger øverst i en rille i styroliten.
Så de klar til næste års sommerprojekt, hvor jeg bare kan skubbe de to varmeslanger igennem.
Korrekt forstået?

Lidt perfektionist er jeg- det lagte rør må op🤐

Hvis du prøver - så lærer du noget
Sådan har jeg nogle gange selv gjort Og set VVS´r gøre.
Skal du overholde det med at det skal være isoleret i forhold til rum som varmen ikke bruges i, så skal det ligge nede i styrolitten f.eks. i en rille imellem 2 lag.
Du kan jo trække en ledning / tøjsnor eller lignende med i rørene. Så har du noget at trække de varmerør i med når den tid kommer.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du bør lægge dem imellem flamingolagene - så er de isoleret ordentligt, og du skal ikke passe på dem når du støber. Det øverste lag flamingo fikserer røret mellem lagene.

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Tusind tal for de gode svar. Vender nok tilbage med flere😁

Hvis du prøver - så lærer du noget

Jeg ville nok lave en rille i flamingo, så pladen over ikke kommer til et ride på rørene. Det kan gøres med rundsav, fukssvans eller lignende hvis du skærrer lidt skrå ind imod midten af rillen. Så er det let at brække resten af.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jep. Jeg laver en rille imellem de to lag flaminco.
Så sniger jeg lige trækrørene under dørtærsklen og ud under så de er klar til næste projekt.

Hov- forresten mht læg ingen Af flamingoen. Det nederste lag har jeg bare lagt side om side. Men bør jeg lægge det lidt forskudt?
Jeg er med på, at det øverste lag skal dække samlingerne i nederste lag. Men skal de også ligge forskudt, så der ikke er eks en lang samling fra væg tilg væg?

Hvis du prøver - så lærer du noget
Du skal lave det bedste overlap du kan. F.eks. ved at begynde med hele plader fra hver sin side. Der bør være kantisolering, så flamingo kommer helt op til gulvbelægning ude ved ydermur.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Undskyld jeg spørger igen, men blev lige i tvivl (og jeg har læst tråden igennem flere gange😁)

Alle koldt og varmtvandsslanger til brugsvand er lagt. ✔️

Men jeg kan ikke huske hvordan det var med:
- de to slanger (frem og retur til gasfyret og radiatorerne i de andre rum). Skal de ned imellem styroliten eller må dejlige i rille ovenpå styroliten ?

- De to trækrør til fremtidig gulvvarme i de andre rum, skal de ned i mellem styroliten eller må de ligge i rille i toppen af styroliten?

Der kommer beton med gulvvarme ovenpå

Hvis du prøver - så lærer du noget
Jeg har lagt varmerør, og set vvs firma gøre det også, i en rille i øverste lag flamingo. Så får man lidt glæde af den undslupne varme. Men det er naturligvis bedre at der ikke undslipper varme.
DERFOR står der i reglerne at varmerør skal isoleres igennem de rum de IKKE skal afgive varme til. Det betyder at du bør lægge dem MIDT i isolering, så er de jo isoleret af styrolit.
Men for lige at have det på det rene, Gulvvarmerør skal naturligvis ikke isoleres i det rum det skal afgive varme til.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis