Hvad gik galt? Gipslofter

ej,

Jeg har for nogle måneder siden kastet mig ud i at rive trælisteloftet i stuen ned og sat gips lofter op. Brugte LDS meget både egen tråd og andres tråde til inputs. Men noget gik ikke helt glat Jeg oplever at gipspladerne enkelte steder giver sig lidt. Jeg kan skubbe dem let op ad, hvilket har gjort at maleren havde svært ved at undgå lunker enkelte steder. Så hvad gik galt?

1) Listeloftet kom ned. Det samme gjorde den gamle hullede alukraft.
2) Spær sidder med ca 1m mellemrum og på undersiden af disse var sømmet en ca 20mm liste på, som var klodset op. Jeg målte en hel del steder og de sad i vatter. For en sikkerheds skyld, skruede jeg denne liste fast med ca 40cm mellem rum.
3) Dampspærre klipset fast og tapet ved mur.
4) Derefter satte jeg forskallingsbrædder http://www.10-4.dk/varer/byggematerialer/trae/forskalling/21x95mm-hovlet-forskall-gran 21x95mm op c/c: 30cm. Monteret med 2 skruer 70mm lange i hvert spær, for at undgå at de skulle vride sig.
5) Monteret 1. lag gipsplader (Knauf 90x240cm A1) på langs af forskallingsbrædderne. Langkanter er skruet med 20cm mellemrum. Og 25-30 cm mellemrum på midten.
6) Monteret 2. lag gipsplader (samme type) også på langs af forskallingen. Forskudt i forhold til 1. lag både i bredden og længden.

Hvad er det jeg ikke har gjort korrekt?
- Skulle gipsen være lagt den anden vej? Men så bliver der jo 30cm mellem skruer på langkanterne.
- er det en forkert type forskalling?
- skulle der være lagt yderligere et lag forskalling på den anden led?

Står og skal igang med de næste rum, og vil gerne gøre det bedre denne gang.... Håber på hjælp
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Med en CC på en meter på spærene, er forskallingen alt for klejn, er mit bud.

Vi prøver igen, i morgen --
........det lyder som om skruehovederne er gået igennem det nederste lag pap , og i så fald holder skruerne intet ,,,,,,,, det er en kunst at skrue lige netop så meget at skruehovedet kan dækkes med spartel men samtidig ikke gå igennem pap-laget ..........

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Skrevet af g.lykke på 12-07-2016 22:55
........det lyder som om skruehovederne er gået igennem det nederste lag pap , og i så fald holder skruerne intet ,,,,,,,, det er en kunst at skrue lige netop så meget at skruehovedet kan dækkes med spartel men samtidig ikke gå igennem pap-laget ..........

 

Det lyder rigtigt - hvad jeg ikke forstår er at maleren ikke bad dig skrue pladerne rigtigt fast inden han fortsatte...

 


Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Tak for jeres tilbagemelding.
Nej jeg forstår heller ikke at maleren ikke gjorde opmærksom på det først - har også 'brokket' mig over det da han havde set det men ikke gjorde mig opmærksom og ikke gav mig en mulighed for at nå udbedre det. Men det et en anden sag....

Jeg kan selvfølgelig ikke lægge hovedet på blokken om at nogle af skruerne er skruet igennem pappet. Men jeg anvendte en af de der gipsskruemaskiner med auto stop mv. Og det var ikke mange der gik igennem. De steder de gjorde tog jeg dem ud og satte en ny vef siden af. I første lag anvendte jeg 35mm Skruer og i andet lag 41mm Skruer for ikke at bryde dampspærre for meget.

Je_ns, hvad ville du foreslå til forskallingen?
Prøv at gennemlæse denne guide til opsætning af gipspladelofter - måske falder du over noget du burde have gjort: http://gyproc.dk/sites/gypsum.nordic.master/files/gyproc-site/Installation-Guide/Installationguide-DK/Afsnit%208%20Lofter.pdf

Mht. forskallingens styrke - prøv at lægge en 2 m retholt eller et vaterpas op mod loftet på tværs af strøerne. Det skulle give dig et billede af forskallingens nedbøjning mellem strøerne, efter monteringen af gipspladerne. Den skal helst være mindre end +/- 5mm over to meter.

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

21 mm forskalling med 1 meter mellem spærene er ikke dit problem. Lad os lige slå det fast først. Pladerne er jo (håber jeg) samlet over forskalling. Men som jeg læser det er alle monteret på langs af forskalling - hvordan har du samlet på de korte kanter?

Er det i samlingerne at du kan skubbe dine gipsplader op?

Lunkerne er synlige ved samlingerne af kortkanterne, som jeg ser det mest tydeligt. Så selvfølgelig.... problemet er at samlingerne af kortkanterne ikke er over forskallingen  Jeg fulgte rådet jeg fik i min tråd, fra den gang,  hvor jeg spurgte en del ind til gipslofterne. Og har derfor lagt begge lag i samme retning som forskallingsbrædderne, som står på  119 i Gyprocs materiale. Men fordi jeg blev råddet til at det var ligemeget med forskalling eller t-bånd, har jeg ikke lagt det under samlingerne 

Der er ikke hele problemet. En anden del af problemet er at du har brugt for korte skruer iht vejledningen, så du mangler et stykke før dit andet lag sidder rigtigt godt fast. Det er selvfølgelig skidt, men det giver også luft til en redningsaktion, idet du kan skrue pladerne rigtigt fast med to skruer med rigtig længde i hvert forskallingsbræt 2 cm fra brættets kanter og spartle, slibe og male igen.


Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
For korte Skruer i 2. lag?
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også