Gravning af fundament til skur

Hej med Jer

Jeg skal have bygget mig et skur på 3x3 meter i haven. Skuret skal kun bruges til opbevaring af havemøbler, krukker, plæneklipper m.m.

Jeg vil støbe fundament og har læst mig til mange ting både her på siden og generelt på nettet.

Det ser ud til at det er normalt at bruge fundablokke i 2 lag. Og her begynder mine sprøgsmål så.

  1. Kan man med fordel bruge 3 lag fundablokke? Dette for at holde omkostninger og ikke mindst arbejdsbyrde nede, da man så ikke skal blande/køre så meget beton på.
  2. Hvor mange cm stabilgrus skal der under betonnen til gulvet?
  3. Er 10 cm beton på gulvet nok?
  4. Taget skal være saddeltag med forholdsvis flad hældning. Er det nødvendigt med en faskine? Der kommer tagrende på i begge sider.

Jeg tror det var det indtil videre. Jeg håber at I er meget klogere end mig til dette.

På forhånd tak

Martin

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal helst ned i frostfri dybde ca 90 cm..
Jeg gravede en smal rende med drænspade og drænskovl, og fyldte op med beton, lavede en simpel forskalling så den støbte sokkel er fra 0 - 10 cm over jorden, øverst placerede jeg en 10 x 20 x 50 cm lecablok, så soklen er 10 cm tyk + lidt pudslag på begge sider, det passede fint til mit tømmer.
10 cm beton i gulvet er ganske fint...

Vi prøver igen, i morgen --
En løsning som måske kunne løse opgaven med meget mindre sved på panden var at bruge færdigstøbte punktfundamenter - 3 på en side - dvs 8 i alt og fliser som gulv. Du bliver færdig på en week-end :-)

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu

Hej med Jer.

Tak for svarene. Jeg fik dog ikke svar på alle spørgsmål.

Fundamentet skal selvfølgelig graves i frostfri dybde. Kan man i de 90 cm støbe 3 lag fundeblokke i stedet for 2 lag?

Jeg vil gerne have fuldt fundament. Ikke punktfundament. Selvom mindre sved på panden lyder godt.

Annonce
Jeg har helt uden problemer, nogle gange, brugt 3 lag Fundablokke.
Måske i overdreven iver, har jeg lagt tentorstål i hvert skift, og kan nu op til 20 år efter se, at der ikke er antydninger af revner.
Gør dig selv den tjeneste at være voldsomt meget omhyggelig med at sætte første lag MEGET omhyggeligt i lod og vage, hvorefter de næste lag er en leg.
Fyld renden op til ca 5 cm under den højde du skal bruge. Fyld så våd beton på, hvori du kan sætte og rette det første lag/skift Fundablokke. Det er så smukt, når blokkene efterfølgende står helt perfekt uden skævheder, mellemrum og hak!

Med venlig hilsen
ktm

 

Du kan bruge alle de lag funda blokke du har lyst til, du kan bruge dem helt fra bunden af renden, hvis du har lyst, en god ide med et lag armeringsjern i hvert skifte, sikkert ikke nødvendigt, men det koster ikke mange kr.
Brug en leca blok øverst, for at isolere lidt, samt begrænse opstigende fugt.

Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis