Lyse pletter i græsplænen

Jeg har en nysået græsplæne (sået i foråret) Inden såningen fik jeg foretaget en jordprøve som var OK bortset fra at jeg enten kunne tilføje lidt Kali eller gøde med en gødning et par gange i løbet af sommeren som havde et lidt højere indkold af kali.  Plænen er dog noget spættet med lyse pletter, og hvor græsset er lyst er det ikke megen vækst i græsset.

For at råde bod på dette har jeg forsøgt af et par omgange at give de lyse pletter noget ekstra gødning da jeg umiddelbart troede det var gødningsmangel.

Indel selve såningen blev der tilført 60 kg. gødningen, græsplænen er ca. 500 m2

Hvorfor vil græsset ikke vokse ordentlig.

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Poul Erik Givskov på 11-07-2016 09:02

Jeg har en nysået græsplæne (sået i foråret) Inden såningen fik jeg foretaget en jordprøve som var OK bortset fra at jeg enten kunne tilføje lidt Kali eller gøde med en gødning et par gange i løbet af sommeren som havde et lidt højere indkold af kali.  Plænen er dog noget spættet med lyse pletter, og hvor græsset er lyst er det ikke megen vækst i græsset.

For at råde bod på dette har jeg forsøgt af et par omgange at give de lyse pletter noget ekstra gødning da jeg umiddelbart troede det var gødningsmangel.

Indel selve såningen blev der tilført 60 kg. gødningen, græsplænen er ca. 500 m2

Hvorfor vil græsset ikke vokse ordentlig.

Du bør absolut ikke tilføre gøde til en nysået plæne eller samtidig med frøene. Der skal du vente til græsset har sat masser af rødder, dvs græsset er i kraftig vækst.

Det du oplever med de lyse pletter, er formodentelig dit gøe har svitset de nye tynde rødder som en nysået planten sætter for og blive til noget mere. Og derfor hjælper det heller ikke og gøe ekstra efterfølgende.

Er der ikke kommet skub i vokseriet, bør du nok vente til august med og give nye frø til pletterne.   

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Det med at tilføre gødning sammen med frøene har jeg godt hørt før. Jeg nævnte det også for gartneren, men det havde han nu gjort de sidste 20 år og græsset var altid kommet op alligevel. Det gjorde det også hos os, og plænen er fantastisk flot bortset fra pletterne jeg talte om. Det skal retfærdigvis siges at de jeg efter gødede pletterne har jeg nogle få steder godt nok fået givet rigeligt gødning. Græsset er i de få pletter svedet.
Skrevet af Poul Erik Givskov på 12-07-2016 11:44
Det med at tilføre gødning sammen med frøene har jeg godt hørt før. Jeg nævnte det også for gartneren, men det havde han nu gjort de sidste 20 år og græsset var altid kommet op alligevel. Det gjorde det også hos os, og plænen er fantastisk flot bortset fra pletterne jeg talte om. Det skal retfærdigvis siges at de jeg efter gødede pletterne har jeg nogle få steder godt nok fået givet rigeligt gødning. Græsset er i de få pletter svedet.

Hvad gartneren gør kan jeg ikke stå inde for. Men hvor jeg kommer fra, er det barnelærdom (50+ år siden) man først gøer når planterne er i stabil vækst. 

Min pointe er faktisk, det har fået for meget gøe der hvor pletterne er. Alternativet vil så være, der er så vådt på de steder at græsset halvdrukner, men det formoder jeg du selv vil opdage hvis ..................................  

 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis