Afkortning af bestikskuffe

Hej Alle

Et rigtigt nybegynder spørgsmål

Jeg har købt nogle bestikindsatser fra IKEA i bambus, der selvfølgelig ikke passer i vores nye køkkenskuffer.

Jeg tænkte at afkorte dem 2 cm og lime bagpladen på igen så de passer. Men inden jeg splitter for 1500kr bambus af vil jeg høre hvordan i ville skære en sådan til, hvis det overhoved kan lade sig gøre...

De ser sådan her ud http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/40204694/

Jeg har flg. værktøj at lege med

Fukssvans: Tænker den er svær at få et helt lige snit med?

Stiksav: kunne måske være fin med den rette klinge?

Rundsav: Har lige købt en klinge med 40 tænder men ved ikke om saven er for grov/voldsom

På forhånd tak..

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan du få bagpladen af uden at save den af? Altså se om der er små stifter der holder den sammen - eller lim. Hvis du kan det er dét nummer et. Dernæst ville jeg helt sikkert bruge rundsaven af de tre du nævner. Du skal sikre dig at rundsaven kan save 5,4 cm dybt som indsatsene er. Lav et land som du spænder på bagsiden af indsatsen så du har noget til at styre rundsaven efter. Efterfølgende ville jeg lige slibe kanterne på insatsene med mellemfint sandpapir og dernæst lime bagpladen på igen og holde den med et par stifter.
De er jo "tappet sammen" i hjørnerne, så hvis du kan skille dem ad, ville det jo se flot ud vis de blev det igen.
Har du ikke en rundsav der kan klare savdybden, så brug en fintandet fukssvans, sav en anelse udenfor stregen, og puds resten.

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg ville save enden af og lade skuffen være bagstop.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej
Mit bedste bud er at holde dig fra både stiksav og fukssvans.
Bambus er meget hård og splintrer let. De fleste har nok set et "spanskrør"
som er knækket . Det splitter fuldstændig ad.
Jeg ville finde en tømrer/snedker eller anden der har en bordrundsav med kipbar klinge.
og bestikke ham med en stang wienerbrød eller to.
Få ham til at først at save enden af i flugt med indersiden, derefter resten på det ønskede mål
minus tykkelsen på bagpladen.Lim det hele sammen med igen.
Fingersamlinger kræver en del snilde og super skarpt værktøj, ellers ødelægger du det hele.
Mit bedste bud, selvom jeg godt ved at det er et LSD forum vi er i.
Det lyder bare lidt bekymrende med det værktøj du har til rådighed.
Hvis du havde en føringsskinne til din rundsav ville det kunne klare opgaven også.
Held og lykke Hilsen Johnny

Johnny cnc
Hej Alle

Tak for alle de gode svar og inputs...
Ville også ønske jeg havde en bordrundsav og en fintandet klinge, men nu gir jeg det et skud med den lånte Bosch gks 190 (der har savdybden) med en brædt spændt ovenpå som styreskinne (min første dag med en rundsav) -Hvis ikke det hele splintre vil jeg save 2,5 cm af, slibe og lime det sammen igen med pva...
Hvis der er bambus og smadret skuffe over det hele, finder jeg wiernerbrød og en snedker i Aalborg :-)

Nu må vi se hvordan det går...

Ps. Hvad er et land?

Et land er det man kører efter når man skal save lige. Det bræt du spænder på kan kaldes et land. Men ved den type rundsave der kaldes dyksav, er der en speciel styreskinne man kører PÅ og det er bare godt til mange ting. Kør langsomt fremad med rundsav, og stop ikke undervejs.
Det kunne nok styrke det hele hvis du limer et stykke tyndt træ (male røre pinde) hen over samlingen under det skrå stykke, hvor det ikke kan ses. Og / eller limer 2 -3 stykker af dem under hele skuffen som nogle meder. Det er forudsat at der er plads opad.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også