Afløb fra køkkenvask + opvasker

Hej

Jeg er i færd med at bygge køkken om og har i den forbindelse brug for at ændre lidt på afløbet fra køkkenvasken. Faldstammen fra køkkenvasken (som går lodret ned gennem kælderetagen) sidder i dag lige under køkkenvasken. I det nye køkken laver vi en vaskeø, så jeg har brug for at lade vandet løbe vandret (selvfølgelig med hæld) så det kan komme fra placeringen af den nye vaskeø over til den gamle faldstamme. Jeg havde projekteret med, at der kunne blive plads til den vandrette rørføring under gulvet i stueetagen, hvor gulvet ligger på strøer. Det viser sig desværre, at der er lidt knebent med plads under gulvet, da strøerne ikke var helt så høje som antaget. Jeg har derfor brug for at få afklaret præcist, hvilke dimensioner jeg kan gå ned i med min rørføring.

Den vandrette afstand fra den gamle faldstamme til den nye vask er 2,5 m. Jeg har læst, at man skal have et hæld på 2 cm. pr meter, dvs. ialt 5 cm. Spørgsmålet er nu, hvor lille en rørdimension jeg kan gå ned i, for at kunne holde mig under gulvet?

Går det helt galt, kan jeg selvfølgelig trække røret i kælderen, men det vil jeg helst undgår, da der ikke er for meget loftshøjde at gøre med i kælderen.

 

 


HandyB
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når det er en køkkenvask ville jeg lade afløbet, gerne 50mm, gå lodret ned gennem gulvet, så man kan komme til at rense det.

2,5 m med 5 cm fald på afløb fra en køkkenvask - så risikerer du meget nemt stoppede rør. Du kan få dem i 32, 40 og 50 mm. Du må ikke formindske diameteren i faldretningen.

En autoriseret kloakmester er vist den rigtige til opgaven, så hvis du laver det selv, så lav det så det dur.


Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Det kan vel være både og. Du kan køre under gulvet med det fald der skal bruges, rille lidt ned i etageadskillelsen der hvor der bliver behov for det. Så kan du have 45 gr. bøjning og gå ned under kælderloftet på det sidste stykke. Lav evt. et T med en prop i den ene gren nede i kælderen. Så kan man rense det stykke.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det kan vel være både og. Du kan køre under gulvet med det fald der skal bruges, rille lidt ned i etageadskillelsen der hvor der bliver behov for det. Så kan du have 45 gr. bøjning og gå ned under kælderloftet på det sidste stykke. Lav evt. et T med en prop i den ene gren nede i kælderen. Så kan man rense det stykke.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak til jer begge for input :-)

HandyB
Mindst 50 mm, men helst 75 mm. Men er pladsen nok ikke til.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis