Ny vandtilslutning

Hej

Jeg er i fuld svind med et nyt køkken. I den forbindelse har jeg kappet de gamle kobber rør som gik fra kælder ledningen og op til køkken armaturet, da de var godt gamle og møre.

Hvilken måde er det bedste at trække et nyt rør til vand. Skal det være kobberrør, eller kan man gøre det i et materiale der er mere flexibelt ? Er det lovligt selv at udføre denne slags installation?

vh Adam

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det skal din vvs-installatør lave for dig.
men det er pex rør der skal bruges.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
VVS hvis det er på offentlig vandværk, og det skal være lovlig.
Fordeler rør i kælder - PEX rør i rør op i muren - koblingsdåser - og så balofix haner under vasken f.eks.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det virker rimeligt avanceret ift at det er stort set denne løsning jeg skal lave....

https://www.youtube.com/watch?v=43I29Ek63Qo

Røret skal bare føres ned i gulvet til kælder balofix. Ham her gør det fra balofix udgang i væggen.

Det er jo slutmontering du har fundet der, EFTER at du har ført vandrøret op til den balofix som han slutter med at montere pex slangen ind i.

Det du først skal have lavet er installation af varm og kold vand op til de balofix i væggen. Hvis der er en kælder balofix kan du undgå fordeler.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Okay. Så der skal føres op til en balofix som skal sidde under vasken? Hvad gør man når man skal fordele det kolde vand ud til vandhane og opvaskemaskine? der skal vel en fordeler på ?

Du kan købe en balofix der har 2 afgange. f.eks. denne <stopventil dobbelt<

Du kan naturligvis også lave din installation fra kælderen i 1/2" galv jernrør, - i kobberrør igen - rustfri rør m. presfittings - eller  i PEX som sammen med kobber rør er det mest flexsible.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis