Indkøb af et mekanisk får (Robotplæneklipper). D-)

Har gået og luret på en af de nye små automatiske, nu prisen efterhånden er begyndt og komme ned i et akseltabelt leje.

Under min research, er jeg blevet klar over at klippesystemet på de små kan deles op i to systemer:

  1. Dem der ligner den almindelige rotorklipper med 2-4 større jern/plastic knive der futter rundt underneden.
  2. Nogle hvor man har en rund plade hvorpå der ude i kanten, gennem en "løs" skrue sidder 3-4 skarpe knive, på størrelse med et gammeldags barberblad, der bliver holdt ude i klippe positionen af centefugalkraften når pladen rotere. 

Støjnivoet under klipning, syntes og være betydeligt lavere på alle maskinerne, der er lavet med klippesystem nr 2, modsat klippesystem 1. Men duer det klippesystem til en almindelig dansk grov brugsgræsplæne, med masser af mælkebøtter,  kløver og andre sære, for en græsplæne, blomstrene gevækster ???

Duer klippesystemet på en våd græsplæne ???

Har et godt øje til en Worx Landroid GW797E.1  https://www.roboteksperten.dk/produ...eneklipper

https://www.roboteksperten.dk/produkt/worx-landroid-l-2000-wifi-robotplaeneklipper/   

Den kan klare 2000 m2, har støjdata der er helt i top (de laveste sete værdier ) og er absolut til at komme i nærheden af, når den lysskye skal lettes fra lommens beskyttende mørke. 

Nogen der har  begrundede bemærkninger til omtalte mærke/model, modtages disse med tak ???   


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
26 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kikker med her i tråden da jeg også går med samme tanker.
Min største "frygt" går mere på hvad den kan klare, når det kommer til buler/huller/bakker i plænen.
Min græsplæne er langt fra en golfbane (jo, det meste er ruff...) så hvad siger sådan en fætter til et muldvarpeskud, hvor der ligger "løs" jord, den kan køre fast i? Eller hvor et hjul kører ned i et hul og de andre hjul bliver oppe på plænen? Eller kanten til et bed, hvor der er 2-4 cm niveau forskel på græs og bed ? Det skriver de aldrig noget om i deres reklamer...
Hvor stor en bakke, i procenter vil den kunne forcere?

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Kender ikke Worx men har haft en Husqvarna til at køre de senere år.

Den benytter systemet med 3 barberblade og det fungerer fint, der går selvfølgelig lidt knive til i løbet af sæsonen, men de koster så heller ikke alverden.

Min plæne er absolut ikke en golfbane, men har huller efter mosegrise samt myrertuer overalt.

Bede og lignende er man nødt til at afgrænse med kabel, ellers kører den fast hele tiden.

Jeg har en ca 20% bakke som den klarer uden problemer.

Eneste anke jeg har er holdbarheden, jeg synes godt nok jeg har brugt mange penge på reparationer, men de kan jo være blevet bedre nu til dags.


Mvh. Ole
Skrevet af PinkHenrik på 11-07-2016 09:51
Jeg kikker med her i tråden da jeg også går med samme tanker.
Min største "frygt" går mere på hvad den kan klare, når det kommer til buler/huller/bakker i plænen.
Min græsplæne er langt fra en golfbane (jo, det meste er ruff...) så hvad siger sådan en fætter til et muldvarpeskud, hvor der ligger "løs" jord, den kan køre fast i? Eller hvor et hjul kører ned i et hul og de andre hjul bliver oppe på plænen? Eller kanten til et bed, hvor der er 2-4 cm niveau forskel på græs og bed ? Det skriver de aldrig noget om i deres reklamer...
Hvor stor en bakke, i procenter vil den kunne forcere?

Har også også tænkt over hvad en sådanne dævl siger til ujævnheder, hvilken der er mange af i min græsplæne. Dog er maskinen, jeg lurer på, så fornuftigt opbygget at det meste af vægten hviler på de store hjul. Derfor formoder jeg et hul/bule højst vil bringe den lidt ud af kurs. Det gør vel ikke noget, når en sådanne alligevel "tosser hjerneløst" rundt, uagtet man hævter den er i besiddelse af en vis form for intilligens.   Har selvf. belavet mig på og skulle gå efter maskinen med hjulbør/jord/skovl og fylde de steder, jeg eventuelt observerer den har skulle have problemer de første par kjøringer.  

Problemet med muldvarpe har jeg ikke her oppe i Thy, da de på det nærmeste er fraværende, så de kommer ikke til og generer. Men godt du nævner det PH. 

Mosegrise ser jeg kun når katten bringer en med ind til fortæring eller som gave. Så de er effektivt udryddet i både plæne, køkkenhave og hegnet omkring ejendommen.

Jeg syntes, det siger sig selv, man skal afgrænse maskinens bevægelse hvor der er bede med kanter, så maskinen ikke falder "i". Måske man endda kunne få sig taget sammen og ligge en stribe fliser så maskinen kan klippe helt til kanten.   

I bakket terrain lover man en hældning på 20 grader, for den model jeg har et godt ywe til. Godt nok har jeg en højdeforskel på 3-4 meter i haven fra hjørne til hjørne, men det giver efter bedste øjemål ikke stigninger på over 5 grader nogle steder. Derfor får jeg formodentelig ikke problemer desangående. Det er klart, man skal overveje nogle sådanne ting inden man beslutter sig.  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af Kivi på 11-07-2016 10:47
Kender ikke Worx men har haft en Husqvarna til at køre de senere år.

Den benytter systemet med 3 barberblade og det fungerer fint, der går selvfølgelig lidt knive til i løbet af sæsonen, men de koster så heller ikke alverden.

Min plæne er absolut ikke en golfbane, men har huller efter mosegrise samt myrertuer overalt.

Bede og lignende er man nødt til at afgrænse med kabel, ellers kører den fast hele tiden.

Jeg har en ca 20% bakke som den klarer uden problemer.

Eneste anke jeg har er holdbarheden, jeg synes godt nok jeg har brugt mange penge på reparationer, men de kan jo være blevet bedre nu til dags.
 

Tak for indspark med praktiske erfaringer.

Husqvarna har bekostet en Fa***** masse videoer de har liggende på Youtube, der er dog gudskelov også nogle der ikke er sponsoret af firmaet. Ud fra de sidste, er det mit indtryk den hverken er bedre eller ringere hvad klippeegenskaber og hul/bakke egenskaber angår, end de andre med samme klippesystem. 

Det lyder ikke godt, du har haft store udgifter til vedligehold. Hvad er det for nogle komponenter, der ikke har kunne holde på din maskine og hvad står udgifterne til reparationer sådan cirka i ???

Kan dine styreledninger holde til det danske vejrlig ???

Det er nemlig også en ting jeg har overvejelser omkring en sådanne dævl. Det vil formodentelig ikke være den letteste opgave og finde en afbrydelse, et ukendt sted ude på ledningen.  

 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Jeg er heller ikke sikker på jeg vil vælge en Husqvarna igen, når jeg skal have den udskiftet.

Jeg har fået skiftet hjulmotorer, skjold, mm. Hvad det lige løber op i husker jeg ikke præcist, men vi snakker adskillige tusinde.

Så er der batterier, som selvfølgelig også skal skiftes af og til.

Styre kablet er der ingen prolemer med, undtagen når konen går amok med spaden :-)

Allerede efter første sæson var det forsvundet ned i jorden og i dag kan jeg knap nok trække det op af jorden igen.

Mvh. Ole
Annonce
Skrevet af Kivi på 11-07-2016 14:38
Jeg er heller ikke sikker på jeg vil vælge en Husqvarna igen, når jeg skal have den udskiftet.

Jeg har fået skiftet hjulmotorer, skjold, mm. Hvad det lige løber op i husker jeg ikke præcist, men vi snakker adskillige tusinde.

Så er der batterier, som selvfølgelig også skal skiftes af og til.

Styre kablet er der ingen prolemer med, undtagen når konen går amok med spaden :-)

Allerede efter første sæson var det forsvundet ned i jorden og i dag kan jeg knap nok trække det op af jorden igen.

Det lyder ikke godt for en fabrikat, der i alt beskedenhed regner sig selv som verdensførende. 

Det lyder af meget, der ikke kan holde på maskinen. Batteriet regner jeg selv som en sliddel der nok burde kunne holde 2-3 år, men at ligeftem karrossen og hjulmotorene ikke holder er jeg ret overrasket over. Det selvfølig forudsat, der ikke er en person der har brugt maskinen som bænk !

Ok med ledningen. Hvis det "kun" er konens udfoldelser med spaden der giver problemer, er det formodentelig ret nemt og fejlfinde grundet sporene. Jeg tænkte mere på hvis ledningen skulle få skrabt isoleringen af på en sten, så der trak vand op og kobberet irrede op. Men det vare måske også lidt længere tid end 2-3 år. 

Jeg plejer også og regne med plænen vokser 5 mm hvert år, når man bioklipper.

Tak for indspark.  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af PinkHenrik på 11-07-2016 09:51
Jeg kikker med her i tråden da jeg også går med samme tanker.
Min største "frygt" går mere på hvad den kan klare, når det kommer til buler/huller/bakker i plænen.

Hvor stor en bakke, i procenter vil den kunne forcere?

Faldt lige over denne video på YouTube, der viser hvordan en mindre udgave klarer sig på en bakke med større stigning, end den er lovet til: https://www.youtube.com/watch?v=PDly28IAt1o

Og plænen i videoen ser ikke ligefrem jævn ud. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Jeg har en robomow MC500 på 3 år, umiddelbart har den klaret det rigtig fint, jeg har fået skiftet en hjulmotor på garantien, også skiftet blad efter 2 år.

ujævnheder klare den fint, men større huller skal dækkes med jord, jeg har haft et par steder, hvor den kører fast, den finder altid ud igen, men hvis det er langs der hvor den kantklipper kan man se efter lidt tid, at græsset vokser sig højt. også må man lige over med en spade med jord.

Jeg har et sted i haven hvor der ikke kan gro græs, det er inde i et hjørne, hvor der står en lille busk/træ lige udenfor, det er åbenbart for lidt plads til at komme ordenligt rundt, for der er altid en bar plet, hvor den har skøjtet rundt, det skal siges at der er under 1 kvm inde i hjørnet, så den kører noget frem og tilbage når den skal finde ud derfra.

det er bedst hvis den ikke kører i regnvejr, men den kan godt, den fedter lidt rundt på plænen, og der er mulighed for at hjulene graver huller, det våde græs sætter sig oppe under den, og jeg kan hører den får noget resonans, og larmer lidt ekstra.

Her de sidste par måneder synes jeg min har fået lidt mere resonans når den kører, lyder mest som om, skjoldet eller andet, sidder lidt løst, jeg må lige få kigget på den.

batteriet virker stadig fint på min efter 2,5 år.

min robomow skal kunne klare bakker på 35%, og det kan den også godt, jeg har da et sted som vist er lige omkring de 35%, og den kan den godt bestige, dog har jeg ikke set det i regnvejr, der tvivler jeg på den kommer op.
Skrevet af Pizzabager på 12-07-2016 22:11
Jeg har en robomow MC500 på 3 år, umiddelbart har den klaret det rigtig fint, jeg har fået skiftet en hjulmotor på garantien, også skiftet blad efter 2 år.

ujævnheder klare den fint, men større huller skal dækkes med jord, jeg har haft et par steder, hvor den kører fast, den finder altid ud igen, men hvis det er langs der hvor den kantklipper kan man se efter lidt tid, at græsset vokser sig højt. også må man lige over med en spade med jord.

Jeg har et sted i haven hvor der ikke kan gro græs, det er inde i et hjørne, hvor der står en lille busk/træ lige udenfor, det er åbenbart for lidt plads til at komme ordenligt rundt, for der er altid en bar plet, hvor den har skøjtet rundt, det skal siges at der er under 1 kvm inde i hjørnet, så den kører noget frem og tilbage når den skal finde ud derfra.

det er bedst hvis den ikke kører i regnvejr, men den kan godt, den fedter lidt rundt på plænen, og der er mulighed for at hjulene graver huller, det våde græs sætter sig oppe under den, og jeg kan hører den får noget resonans, og larmer lidt ekstra.

Her de sidste par måneder synes jeg min har fået lidt mere resonans når den kører, lyder mest som om, skjoldet eller andet, sidder lidt løst, jeg må lige få kigget på den.

batteriet virker stadig fint på min efter 2,5 år.

min robomow skal kunne klare bakker på 35%, og det kan den også godt, jeg har da et sted som vist er lige omkring de 35%, og den kan den godt bestige, dog har jeg ikke set det i regnvejr, der tvivler jeg på den kommer op.

Takker for indput.

Det en lille maskine du der har i forhold til den jeg påtænker at købe. Uden og vide noget med bestemthed, tror jeg den model jeg har kig på har en større afstand mellem hjulene og derfor vil være knap så sart over for huller. Men generelt syntes køre-egenskaber for de forskellige modeller ikke og være så ringe, når man ser dem "tøffe" rundt på video'er.

Ups ser lige nu, din maskine kun har et enkelt hjul i næsen. Med det arrengemang kunne jeg sagtens forestille mig maskinen bliver meget mere følsom over for huller end en med et hjul i hver hjørne. Så vil den formodentelig "dyppe" kniven ned i jorden hvis det er det forreste hjul der rammer et hul.

Måske det er sløve knive, der gør den lyder anderledes nu ? 

Der er måske noget der tyder på at drivmotorene er et sårbart punkt, når de syntes og gå til i ny og næ på de forskellige modeller/fabrikater.   

 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Så er der just bestilt en Worx Landroid GW797E.1 til 10k kronjer. Så har jeg hele weekenden til og få lagt tråd og forhåbentelig kørt maskinen ind.

I første omgang bliver græsningsområdet dog ikke mere end ca. 800 m2, idet jeg skal have lagt noget dræn ned på de resterende små 2000m2, hvilket jeg håber og få lavet senere på året.

Skal nok komme med opdatering af hvordan maskinen fungere og tip med de fejl jeg får lavet ved installering/kørsel. 

Takker indtil videre for indput og råd. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis