CO2 Svejser hvad er godt ??

Hej med jer allesammen !

Jeg har vist efterhånden fået bevilget mig selv en CO2 svejser !

Så kommer det store spørgsmål jo - hvad er godt og hvad skal man undgå ?

Jeg skal kun svejse lidt lejlighedsmæssigt men det skal være en stabil maskine der kan bruges i mange år.

Det bliver nok mest lidt mindre konstryktioner som borde reoler og andet til værkstedet. Lidt Gocart til ungerne osv. Men jeg har også planer om at lave en altan der skal sættes op på den ene galv på huset i galvaniseret udførsel. Derfor skal der jo også kunne svejses kraftige emner, Bjælker osv.

Men hvilke mærker er gode og hvilke skal man undgå ??

Da jeg kun skal hobbysvejse er intermitensen ikke så vigtig for mig men hvor mange Ampere skal jeg gå efter hvad kan man forvente at kunne svejse af godstykkelser med fx 200 A, 250A og 300 A ??

Jeg har set på svenske sider at der er en god tiltro til fx ESAB og Kemppi, men Migatronic er vel også helt ok. Men hvad med de mange lidt mere ukendte mærker ??? Hvad er dine erfaringer ??

På forhånd tak

MVH Njord
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

- Mærket af svejser er ikke så vigtigt, men gør dig selv den tjeneste at købe den i en desideret værktøjshandel og ikke et byggemarked. Værktøjshandlerne ved hvad der er godt og hvad der er skidt og min erfaring er at de sælger ikke noget bras hvor det hele ruster sammen hvis maskinen står lidt fugtigt. Hvis du skal havde en maskine der kan klare de opgaver du nævner skal nu nok vælge mindst 300A, hvis du vil være sikker på en ordentlig svejsning. det er svært at sige noget om hvor stor godstykkelser du kan svejse ved forskellige amp, da det afhænger af jernets/stålets temperatur, legering og svejseren.

Mvh

Peter Madsen

<p>Peter Madsen</p>
Hvad angår indkøb og min økonomi er det vist en klar forudsætning at der bliver tale om en brugt... simpelthen af økonomiske grunde. Hvad angår legering osv havde jeg tænkt an alm stål 37 altså en standard kvalitet og temperaturen bliver uopvarmet, altså alæmindelig værkstedstemperatur, 15-20 grader C.

Så det vil måske rykke lidt på forudsætningerne men der må kunne findes en god brugt maskine med et godt liv foran sig !!

Kender du nogen der forhandler brugte svejsere til rimelige priser..
Jeg har endnu ikke ringet rundt for at høre de forskellige maskin handlere og jernhandlere om hvad de har på lager... Det er rart at kende lidt til hvad man evt skal undgå inden denne omgang.

På forhånd tak smile

Venligst Njord

MVH Njord
Hej igen

Jeg har ikke lige nogle bud på hvor du skal købe en svejser, men De gule sider vil nok hjælpe (geografisk bestemt). Værktøjshandler har ofte brugte maskiner til rimelige penge. Jeg har ikke nogen preferancer i mærker, men Svenske og Tyske frabrikater går man ikke fejl af.

Årsagen til at jeg ikke vil anbefale dig et bestemt mærke er, at de maskiner jeg har brugt alle har været til proffesionelt brug, og det er nok ikke lige den prisklasse vi taler om ? Jeg har dog haft en privat som var Tysk til hobbybrug ( har glemt navnet) men det var en helt suveræn maskine på 300A velegnet til stort set alt . pris ca 6000 kr i 1995.


Mvh

Peter Madsen

Ps. hvis du køber den for lille vil du ærge dig senere

<p>Peter Madsen</p>
Jeg købte selv et svejseanlæg (Co2) som holdt i vel 10 år, og noget af det jeg satte pris på var at det kunne punktsvejse - nok fordi jeg var/er glad for biler, for med det kunne man svejse på en bil uden pladerne ændrede form, som man ikke kan hvis man fuldkantsvejser - så vrider så tynde plader sig.

Da du jo kører Skoda af nyere model får du måske ikke brug for det, men det kostede ikke mere når det var brugt.

Og jeg giver de øvrige svarere ret i, meget hellere et ældre anlæg til en fornuftig pris med noget power man kan skrue op på når spaden er knækket end det småtteri i byggemarkederne til samme pris, som kun kan klare bagateller.

Et godt gammelt svejseværk slides efter min oplevelse (1 stk) på tråden på rullen korroderer og må udskiftes, og hjulet der skal køre det frem vil ikke helt i den stabile hastighed man ønsker - nok fordi det står for længe. Men hjulet kan jo skiftes, for poweren i anlægget ændrede sig aldrig trods så mange år på bagen, hvor det primært blev brugt det første 3-4 år.

Jeg savner det, for da vi flyttede til et parcelhus i stedet for mit værksted på 70 m2 ved et gammelt bondehus, sendte naboer og min kone mig hen efter sorte sække, da vi havde fået en container, og uden jeg opdagede det, havde de tømt carporten, og under alt det der var ophobet fandt jeg ud af, at mit elskede svejseanlæg også var væk.

Det var lidt svært at argumentere, når man ikke har brugt det i mange år, men en del af mig mistede jeg, og det har jeg aldrig tilgivet dem smile

Mvh. JørgenE
Jeg føler hårdt med dig..

Mange ting er noget man bare må eje !! Om man så bruger det eller ej betyder mindre..

Jeg tror det er lidt det samme som mange ikke kan forestille sig ikke at bo i en større bu, pga kulturliv biografer osv., men hvor tit er man i biografen og i teateret ??? Ikke menge gange om året for mit ved kommende.. Men det at kunne !!

Jeg ved godt at man ikke skal opbevare en svejser et sted hvor der er fare for at der dannes kondens, dels giver det rust på ruller men skulle også have en megativ indflydelse på selve svejsetrafo'en altså at den ikke beholder sin ydelse..

Jeg ser fortsat frem til andre gode råd på denne front

Venligst Njord biggrin

MVH Njord
Annonce
Hej Njord.

Lige en kort replik - netop det at eje noget, selvom man ikke bruger det, kan være en stor tilfredsstillelse.


For nogle år siden købte vi vin på gårdene i Bourgonge - ret dyre vine, og min kone mente vi skulle drikke dem et par år efter, men jeg nød bare at se på dem i vinkælderen.

Da der så var gået vel 10 år tog jeg dem op til et komsammen, og 3/4 var udrikkelige - rædselsfuldt for mig, men alligevel 10 år hvor jeg havde glædet mig ved at kigge på at jeg havde fået lov til at have så fantastiske vine i min kælder, og tro mig, det er lige før at det for mig var en større nydelse end at skulle drikke dem, selvom jeg selvfølgeligt blev enormt skuffet over at smide så mange i "kloakken" - Gad vide hvad en psykolog vil sige wink ... barnet har savnet modermælk - slår ikke til osv.

Mvh. JørgenE
Hej Njord

Jeg står som du gjorde og gerne vil ha mig et brugt svejseapparat, gjorde du dig nogen erfaringer som ikke er nævnt herinde, som jeg måske kunne drage nytte af? Det skal først og fremmest bruge på en bil, men skulle også meget gerne kunne klare andet


mvh

Kasper
Ok jeg har skiftet job og i mit nye job har jeg rigelig adgang til CO2 svejser... Vi har et par stykker på værkstedet og de er også til fusk !!!
Ligeledes med TIG ... Så mit problem er løst ved et jobskifte...

Men om det skulle være en anbefaling eller ej vil jeg lade dig selv afgøre...

PS. der var andre og langt vægtigere grunde til dette jobskifte...
8)

Men jeg var klar til at købe et ordentligt, brugt men checket anlæg til ca 5.000 eller så incl ny flaske.... Og måske gør jeg det trods alt da det er rart at have maskinerne lige ved hånden...

MVH Njord
Jeg ville nu vælge et ældre prof. anlæg, som ikke er tidsvarende nok til den der arbejder med det hver dag - se f.eks. på maskinaktioner - der er masser af kraftige anlæg til sikkert små penge. Meget hellere end et amatøranlæg.

Mvh. JørgenE
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis