CO2 Svejser hvad er godt ??

Hej med jer allesammen !

Jeg har vist efterhånden fået bevilget mig selv en CO2 svejser !

Så kommer det store spørgsmål jo - hvad er godt og hvad skal man undgå ?

Jeg skal kun svejse lidt lejlighedsmæssigt men det skal være en stabil maskine der kan bruges i mange år.

Det bliver nok mest lidt mindre konstryktioner som borde reoler og andet til værkstedet. Lidt Gocart til ungerne osv. Men jeg har også planer om at lave en altan der skal sættes op på den ene galv på huset i galvaniseret udførsel. Derfor skal der jo også kunne svejses kraftige emner, Bjælker osv.

Men hvilke mærker er gode og hvilke skal man undgå ??

Da jeg kun skal hobbysvejse er intermitensen ikke så vigtig for mig men hvor mange Ampere skal jeg gå efter hvad kan man forvente at kunne svejse af godstykkelser med fx 200 A, 250A og 300 A ??

Jeg har set på svenske sider at der er en god tiltro til fx ESAB og Kemppi, men Migatronic er vel også helt ok. Men hvad med de mange lidt mere ukendte mærker ??? Hvad er dine erfaringer ??

På forhånd tak

MVH Njord
Hej med jer allesammen ! Jeg har vist... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
hvor mange penge vil du smide i den? 180A er fint udfra de behov du beskriver. Men jeg ville nok ikke svejse en opsat altan da en sådan skal godkendes før du må smække den op.




B Nielsen - klejnsmed
En altan skal ikke godkendes...
Og de 180 Amp er nok også det laveste jeg vil gå.. nok gerne lidt over.

Jeg er uddannet værktøjsmager og maskinteknikker og har fra barn haft min almindelige gang på et værksted... Og lavet alt mulig gennemtiderne..
Og efter min mening er CO2 til at arbejde med hvorimod jeg ikke ville gøre det med en elektrodesvejser... Det er min rutine ikke godnok til.

Grundlæggende handler det jo også meget om at få en holdbar grundkonstruktion lavet... Det fleste af kræfterne vil udelukkende være tryk. Og de er jo lette at håndtere.. Desuden vil jeg naturligvis tænke mig grundigt om inden jeg køber ind og saver op 8)

Men tak for rådet..

MVH Njord
Min erfaring siger at stort jern bedre lader sig svejse med elektrode. OG.... skulle jeg købe nyt svejs.... ville jeg tage følgende i betragtning:
svejse alu... noget med vekselstrøm og høje frekvenser og ædelgas
ædelgas udgift kontra co2 flasker.
Svejse rustfrit....

det er skide smart at kunne svejse alu og rustfrit.
tykt jern... kan enhver gøre.

Delfinen
Her på fabrikken svejser vi ikke med elektroder, medmindre man ikke kan komme til på almindelig vis, så kan en elektrode godt komme til anvendelse.

Vi har næsten udelukkende Migatronic-maskiner, vel nok fordi det er dansk, og hvis man har behov for service på dem, så sker der noget hurtigt.

Amperene må jeg lige vende tilbage med.

Mvh. Carsten
Hej Njord, nu kom jeg lige til at se, at tråden er fra sidste efterår, har du fået købt et svejseværk?

Jeg har lige talt med kvalitetschefen, han vil anbefale 300 A med en 40 - 60 % intermitens - tror jeg nok det hed, hvis altså du ikke kommer over 1 mm i tråd. Et godt værk til eksempelvis sådan noget som en altan, hvordan går det med den?

Der er vel ingen tvivl om, at vi taler om CO2?

Mvh. Carsten
Annonce
Hej Njord, har selv handlet ved www.fynssvejseteknik.dk

De er forholdsvise nye, og kom i snak med en af deres chauffører, da de kom med gas.
Spurgte ham om et svejseanlæg til min bror han kunne bruge til hobbybrug.

Han sagde jeg kunne gå ind på deres hjemmeside, www.fynssvejseteknik.dk og læse mere om de forskellige svejsemaskiner, og at det ikke bare var billig kvalitet som harald nyborg osv. sælger. Og hvis jeg var i tvivl kunne jeg bare skrive til dem under feltet "Kontakt Os"

Købte en Lincoln Handy Mig. Et komplet svejseanlæg, hvor der er tilsvarende tråd og svejsehjelm med.

Nok ikke den størrelse svejsemaskine du er efter, men de har nogle større maskiner.
jeg har tidligere fundet billige brugte svejere på www.industribasen.dk

Her har i oversigten over nye og brugte svejser : www.industribasen.dk/svejsere

Husk sikkerhed frem for alt.

Mvh Christian.

Jeg er en mand som elsker at repare plæneklippere og andet mekanik

Hej Njord

Jeg har selv et Migatronic XE 180. Det kan svejse uden problemer i op til 12 mm stålplade. Jeg gav 4000 for det uden flaske.
Men et Kemmpi værk er også kram.
Vær dog opmærksom på at strømstyrken ikke er alt. Jeg svejser med en gasblanding afCO2 og Argon. Det giver enbedre idndsmelting og mindre sprøjt .m.m
Kewin

Husk:
Assumptions is the mother of all fuck ups !!!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis