Ophængning af sansegynge/alm gynge i gipsloft.

Hej alle på LDS.

Vi bor til leje i et renoveret murermesterhus. Her er opsat gipslofter, men da vi jo ikke selv har sat dem op, aner jeg ikke, hvor jeg kan hænge tunge ting op. Jeg vil meget gerne hænge noget op, som skal bære op til 25 kg..

 

Hvordan finder jeg ud af, hvor det kan hænges op? Og KAN det overhovedet lade sig gøre? 

 

pft. 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på LDS
Nu kommer det an på hvilke gipslofter der er tale om. Er det en stor hvid flade, eller det de ældre typer med fliser på 60 x 40 cm ?

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af ev elmand på 08-07-2016 10:34
Velkommen på LDS
Nu kommer det an på hvilke gipslofter der er tale om. Er det en stor hvid flade, eller det de ældre typer med fliser på 60 x 40 cm ?

Det er en stor hvid flade - de er lavet i 2013/14, hvis det kan hjælpe. Har forsøgt mig med banken efter bjælker eller lign., men når man gør sådan noget i totalt blinde er det svært, synes jeg. 

 

 

Køb Expandet Rosetter. (du skal ikke købe dem her, da de kun sælger i hele pakker, men bare så du ved hvad du kikker efter, når du går i byggemarkedet)
Det første du gør at at undersøge om der er et eller to lag gips (det bestemmer nemlig hvilken farve på Expandetten du skal bruge) ved at bore et tyndt (feks 5mm) hul der hvor du vil hænge gyngen op, og så måle hullets "kant" med et stykke ståltråd der har bukket en lille kant i enden, så du kan mærke "bagsiden af gipsen".
Derefter køber du den rigtige plug, borer et 10mm hul og sætte pluggen i 
De expandetter med kroge, er ikke ligeså stærke (ca 20kg) som den med skruer, så jeg ville vælge skrue-udgaven og så lave et lille vinkelbeslag som gyngen kan hænge i.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Endelig er der også løsningen med et gyngestativ til at stille på gulvet. Jeg går ud fra at det er til et barn. som hurtigt vokser fra gyngen :-)) . Jeg så annoncen på coops hjemmeside.

fase
Skrevet af PinkHenrik på 08-07-2016 13:04

Køb Expandet Rosetter. (du skal ikke købe dem her, da de kun sælger i hele pakker, men bare så du ved hvad du kikker efter, når du går i byggemarkedet)
Det første du gør at at undersøge om der er et eller to lag gips (det bestemmer nemlig hvilken farve på Expandetten du skal bruge) ved at bore et tyndt (feks 5mm) hul der hvor du vil hænge gyngen op, og så måle hullets "kant" med et stykke ståltråd der har bukket en lille kant i enden, så du kan mærke "bagsiden af gipsen".
Derefter køber du den rigtige plug, borer et 10mm hul og sætte pluggen i 
De expandetter med kroge, er ikke ligeså stærke (ca 20kg) som den med skruer, så jeg ville vælge skrue-udgaven og så lave et lille vinkelbeslag som gyngen kan hænge i.

Mange tak for svaret! 

Det eneste, jeg kunne bekymre mig for var, om pladerne kan holde vægten? 

 

 

Gulvstativ eller ophæng i de brædder som loftet er sat fast med. Brædder sidder sikkert med 40 cm afstand. Det skulle da være mærkelig om ikke de afslører sig et eller andet sted. Hvis du stiller dig op på en stol og lader en anden lyse lidt kraftig langs loftet, så er det meget godt spartel arbejde hvis du ikke kan få øje på nogle striber efter samlinger eller skruer.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også