Slibemus eller trekants sliber?

Hej alle sammen,

Jeg er MEGET ny i forhold til alt der har med håndværk at gøre, så det her spørgsmål er nok dumt i nogens øre - men det skal jo stilles 

Min kæreste og jeg er lige flyttet i hus, og skal have slebet nogle skabslåber med en meget grim maling ned til det oprindelige træ, så det er til at male (vi har forsøgt at male oven på det eksisterende maling, men intet maling bider sig fast, så nu har vi besluttet af slibe det ned).

Men hvilken maskine skal jeg bruge til dette? Jeg har siddet og kigget lidt på diverse byggemarkeder og har i mit hoved nu bildt mig selv ind at det er en af ovenstående maskiner - en slibemus eller en trekants sliber.

Er det noget helt tredje jeg skal have fat i, så må i meget gerne fortælle mig det også 

 

Jeg beklager det lange indlæg, men håber nogen kan hjælpe mig.

På forhånd tak,

Martin


Martin
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen til LDS.

Et andet forslag:

Har du overvejet at fjerne malingen helt? Evt. med fast brun sæbe, overdæk med plastik et døgns tid eller så.

Der kan ogsså bruges andre og skrappere sager som bums (dyrt)

Eller kaustisk soda (afløbsrens/sæbesten) rørt sammen med tapetklister. (den billige løsning)

Husk endelig sikkerheden om du vil bruge dette. briller handsker og god udluftning. (gerne i fri luft om muligt)

Skylvask gundigt efter for at stoppe den ætsende virkning, lad tørre igen let slibning inden maling

Vil du gerne bruge delta sliber (også kaldet trekant sliber) og skal du "kun" bruge den i begrænset omfang kunne du måske vælge en af de billigere (afh. af budgettet og smag/behag)

Ps. Dit indlæg er nu ikke så langt som du skriver.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
undersøg også hvad en lakfabrik tager for at slibe og male lågerne - de bliver som nye og i spare både maling, slibepapir og pensler og slibemaskine - altsammen noget som koster.
det kan være det kun koster få hundrede kr mere end gds løsningen.

låger malet på fabrik kommer til at se ud som nye, mens dem i selv maler kan bliver mere 'levende'. med synlige penselstrøg.

hvis i vælger at gøre det selv kan en slibemus være et godt værktøj, jeg selv har lige malet 4 døre med fyldninger. de blev ret flotte hvis jeg selv skal sige det - her var kravet også at de netop skulle være mere 'levende' end helt glat sprøjte lak.
Den slibemus jeg har brugt (og nu har solgt) er bosch den grønne til 18 v batteri - den er rigtig god og har den fordel at den har indbygget støvsuger som faktisk tager temmelig meget slibestøv(rigtig godt), batteri tiden er også så god at til 4 døre skal man ikke skifte batteri.
den er tilmed behagelig at arbejde med - ikke som en traditionel rydstepudser, som godt kan give en prikkende fornemmelse efter lang tids brug.
hvis man skal sige noget skidt om den, så er det dels at den har en relativ lille støv beholder som jo skal tømmes(filter kan gengruges), og at den også har bedst af at blive holdt ren med trykluft hvis man f.eks. sliber gipsplader/finspartel.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også