Opsætning af 80 cm hylde uden skruer - max belasting ~25kg

Hej alle. 

Min kæreste og jeg har denne sommer kastet os over en række mindre gør-det-selv projekter, men er løbet ind i en række problemer, hvorfor jeg håber I har mulighed for at få os på rette kurs igen

 

Vores første udfordring er at vi gerne vil hænge 1 hylde op bestående af hhv. 2 hyldebærere og en planke. Dette ville være simpelt nok med 2 skruer, men idet det er på væggen indtil badeværelset og vandrørerne og flere i ejendommen har oplevet at bore direkte ind i dem, leder vi efter en anden løsning.

 

Min tanke er at bruge en kombination af superlim og monteringstape, hvor at superlimen bruges på hyldebærerne (da de er smalle) og planken bliver udstyret med monteringstape. 

 

Der er tale om en hylde på 80 cm som skal kunne bære en ~5-7 øl (op til 0,75 l). Den forventede vægt bliver således nok ikke mere end maksimalt 25 kg inkl. hylden. 

 

Vil en sådan løsning kunne lade sig gøre og i givet fald hvilken type lim og monteringstape ville være optimale at bruge? 

Alle andre forslag til løsninger modtages selvfølgelig med glæde

 

På forhånd tak

De bedste hilsner 

 

(Billedet bliver af en eller anden grund lagt ind på siden på hovedet, beklager, men håber det stadig er til at se)

 

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det bliver et no go til jeres forslag - det kommer ikke til at holde ret længe. Hvad er væggen lavet af?

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
En 5x25 mm expandet plug til porebeton i et 26 mm dybt hul og hylden monteret med en 4x30 mm skrue.

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Tesa powerbond tape, holder 10 kg pr 10 cm lover de. Jeg ved ikke hvor stabilt det bliver hvis kun hylden får, men måske en løsning hvis hylde bærerne også får. Men ved ikke hvor kønt det bliver med den type hyldebærer i har der. Tror bare jeg ville tage bestik af installationerne i badet og prøve forsigtigt og holde nøje øje med hvordan det føles det man borer i samt, holde øje med hvad der kom ud af borehullet.

km
Hvis i prøver med Tesa tapen skal i nok stille noget op som er sat i vater og som i kan lægge hylden af på, for jeg har på fornemmelsen at hvis tapen først rør væggen så kan man ikke flytte den igen for at justere den ind. Så den skal sidde lige i skabet første gang. Og så holder tapen i øvrigt nok ikke bedre end jeres tapet holder.

km
Annonce

Jeg ville uden tvivl bore den hylde op med almindelige rawlplugs. Væggen er mindst 75 mm tyk og skulle der være rør indmuret så sidder de på den anden side. så de første 30-40 mm er helt sikre, og resten af vejen er der mikroskopiske chancer for netop at ramme et rør.
Jeg har boret rigtig mange ting op i mine dage, og har aldrig ramt et vandrør. Jeg har nok ramt et elrør et par gange.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvad med hænge hylden op loftet vha. stålwirer eller gevindstængera?

Mvh
BS

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Hvis man ikke kan/tør sætte en hylde op i en almindelig væg, ind til et badeværelse, så kan der godt nok listes mange scenarier op hvor der "kan ske et eller andet"

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej.
Man kunne også leje en rør detektor hvis man virkelig er usikker.
Hilsen Martin

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
det er tape og lim ville jeg bestemt ikke gøre, det holder jo kun så godt som undergrunden er, nok mest egner til fliser...

lej eller køb en detektor så er man da ihvertfald lidt mere på den sikre side, ( kan allerede se det svineri det gier hvis der ligger 4.5L øl på gulvet med glasskår og evt skader i gulvet, enten skruer eller intet efter min mening

Lav det selv og spar hvor du kan :)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis