Korrespondance virker ikke korrekt

Hej!

I vores garage fra '94 har korrespondancen til lyset aldrig virket korrekt (tændsted i hver sin ende af garagen). Vi overtog i '05 så nu er det tid til at få det fikset ;-)

Jeg har taget 2 billeder - ved begge tændsteder er der under afbryderen en stikkontakt. Disse virker begge fint (uanset hvordan de to afbrydere står).

Men, jeg kan kun tænde lyset på det ene tændsted, jeg kan så godt slukke det på det andet, men går jeg så tilbage til det første tændsted kan jeg ikke tænde igen.

Min teori; der er ikke korrespondance-afbryder begge steder (se billeder).

Spørgsmål: vil det virke hvis jeg skifter den alm. kontakt ud med en korrespondance-afbryder? Og hvis ja, hvordan skal det forbindes?

Fasen til garagen kommer ind ved det tændsted der allerede har korrespondance-afbryder (tændsted 1).

Tændsted 1:

PS: jeg har roteret billederne, men de vender forkert alligevel... beklager.

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Afbryderen i tænding 2 er en enpolet afbryder. Så den skifter du ud med en korrespondanceafbryder. Korrespondancen forbindes son en B-korrespondance (fase i begge afbrydere).

fase
Skrevet af S. Fabrin på 07-07-2016 10:44
Afbryderen i tænding 2 er en enpolet afbryder. Så den skifter du ud med en korrespondanceafbryder. Korrespondancen forbindes son en B-korrespondance (fase i begge afbrydere).

Ok

Skal fase og tændledningerne forbindes til afbryderen som de er forbundet nu, eller skal den ene tændledning sættes i bunden af abryderen (som den er på den afbryder der allerede er korrespondanceafbryder).

 

Du skal finde den ledning, som ikke er fase eller tændledning. Den forbinder du til den røde klemme på begge korrespondanceafbrydere, de to andre kan du forbinde vilkårligt.

Diagrammet et sakset fra elviden.


fase
Så fik jeg det til at virke!

Den fase der var ført frem til tændsted 2 var slet ikke tilkoblet - den lå bare inde i dåsen (uden muffe!). Så... nu spiller det hele inkl. det udendørslys der holdt op med at virke da jeg pillede det fra hinanden ;-)

Tak for hjælpen
Hej. Vi har et lignende problem i vores bryggers (i hus fra '76 som vi købte sidste år): To korrespondance-kontakter og et lampe-udtag.

I sommers havde vi venner på besøg som hjalp med en masse forskellige ting, og i den forbindelse blev lampe og lampeudtag taget ned uden at jeg nåede at se hvordan udtaget var forbundet. Der er tre ledninger dér hvor udtaget sad (én sort og to blå), og jeg har efterfølgende forsøgt at tilkoble en lampe ved at sætte de to blå ledninger i samme klemme og den sorte i den anden klemme på lampen. Lampen kan tændes på begge kontakter, men skal tændes og slukkes igen på samme kontakt, så man kan ikke tænde på kontakt 1 og slukke på kontakt 2, som man jo burde.. Hvis man tænder på kontakt 1, kan man ikke slukke på kontakt 2. Og man kan først slukke på kontakt 1 når kontakt 2 sættes som den stod da der blev tændt på kontakt 1. Og vice versa.

Begge kontakter er lige blevet skiftet af en elektriker som ved at det er korrespondance, så jeg antager at de er installeret korrekt. Fejlen må ligge i den måde jeg har tilkoblet lampen..

Nogen bud på hvad jeg har gjort galt? Skal de tre ledninger kobles til et korrespondance-udtag, før det virker korrekt?

Du skal have fat i den elektriker, som har skiftet kontakterne, for korrespondancen er forbundet forkert. Du kan prøve at tage afbryderne ud af væggen og se, om der i den ene sidder en fase i klemmen P. Hvis den ikke sidder i P, bytter du de to ledninger så fase sidder i P. I den anden afbryder skal mellemledningen sidde i P. Dette er rent gæt, for jeg kender ikke din installation, men se i øvrigt tegninger af korrespondancer ovenfor.

Du har ikke forbundet noget fokert.


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis