Kiprelæ skjult i etageadskildelse

Hej

Jeg skal have mornteret et kiprelæ ifm. korrespondance i et værksted.

Må jeg placere kiprelæet i en box i etageadskildelsen over loftsbrædderne?? Altså skjult og ikke umiddelbart tilgængelig.

Mvh

PG


 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej !!!

Vi prøver igen, i morgen --
Tak for det hurtige og klare svar je_ns - det anede mig, at det var sådan det var.

Nå, men så er det jo godt at være "omgivet" af gide hjælpere her på LDS ☺

Opstillingen er:
2 tændsteder
5 leder kabel fra tændsted til loft
5 lampesteder med 5 leder kabel imellem

Ønske:
At der fra hvert tændsted kan tændes enten lysstofarmaturer og/eller hænge lamper.
Der skal altså fra hvert lampestede være 2 forskellige lys muligheder, der skal kunne tændes uafhængigt af hinanden.

Det er ikke en option at trække nye kabler til tændsteder eller placere kiprelæ i tavle.

Jeg har set kiprelæer, der kan placeres i PL-dåser - kunne det evt. være en løsning??

 

Kip i PL-dåse er sikkert en mulighed. Men hvad er der galt med alm. korrespondance? Du kan jo bare have to tryk med fjeder ved hvert tændsted. Som jeg læser det har du 5 leder overalt.

Er både lysstofarmaturer og kængelamper ført til samme lampeudtag?
Du ønsker 2 tænd muligheder ved hver lampe og begge muligheder på korrespondance/kiprelæ. Det kan ikke lade sig gøre med 5 leder kabel uanset om du bruger kip eller korrespondance. Imellem lamper skal du have 2 kipledninger + 2 tændledninger + fase Nul og jord Ja så er vi på 7 ledere.
Du kan tænde med almindelig 1 polet afbryder lysstofrør i den ene ende, og i den anden ende kan du tænde hængelamper.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Pilehave og ev elmand, tak for jeres svar.

Jeg kan konstatere, at opgaven bliver for en fagmand (så følges loven jo også 😆 ) selvom det ikke helt huer gør-det-selv -manden ikke at klare tingene selv.

 

Annonce

Det at du starter med at konstatere at der ikke kan trækkes nye kabler, er jo årsag til at det ikke kan lade sig gøre. Kunne der trækkes kabel fra den ene afbryder til den anden, stiller sagen sig anderledes.

Selv om du anbragte kiprelæ i PL dåse, så skulle der faktisk 2 kiprelæer i alle PL dåser (kan ikke være der) hvis det skal virke, Og de kiprelæer skal spille sammen i al fremtid, det vil sige at hvis der er en der svigter sin "kip" en gang, vil den lampe opføre sig modsat i fremtiden. Altså tænde når de andre slukker. Det bliver noget mystisk noget.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det kan laves med 2x IHC Wireless kombirelæer, hvis belastningen ikke er alt for stor.
http://www.wattoo.dk/lk-ihc-wireless-relae-kombi-allround-ogsaa-til-clf-og-led-sparepaerer-1-modul-1017051766-1017051782-1017051779

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis