Reparation af indvendig mur

Jeg er i gang med at sætte en stue i stand. Efter at have flået al tapet ned ville jeg spartle væggene. Det viste sig at der i det ene hjørne op mod loftet var indsat en eller anden form for plade. Den har jeg nu fjernet.

Men, men, men - Den gamle skade fortsætter ligesom op i loftet. Jeg har vedlagt nogle billeder til illustration. Hvordan reparerer jeg bedst dette? Nogle gode råd?

Kan se billederne vender hulter til bulter, håber det er til at se hvad der er hvad :-D

 


Sanne
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen på LDS
Noget kunne tyde på at der kar været en gammel skorsten. Det er den facon det har, men da der ikke ses sodskader o.lign. er det måske noget andet.
Men du skal have det pudset op igen.
Du skal have fat i en pose mørtel og lidt sand og cement.
Først skal du blande en vælling af sand, cement og vand. Det kastes på væggen. Det kaldes udkast og kan ses på denne youtube video men der er også andre videor der viser det. Udkast bør være tør inden der pudses. Efter det blandes mørtel med en lille smule cement 1:12 f.eks og så trækkes det på, og efter 1/2 tid stryger du af med den gamle væg som leder. Efter 1-2 timer pudses det op med pudsebræt og evt. huller udfyldes. Bagefter kan der spartles almindeligt som på de andre vægge

Ellers kan du smøre fliselim på inden du pudser med mørtelblandingen, men her skal det gøres vådt i vådt.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for velkomst - og for vejledning :-D
Hvad med det i loftet? Der kan jeg jo dårligt kaste noget på? Den kant i hullet i loftet der går ind mod selve loftet, hænger lidt under niveau med resten. Det betyder vel egentlig at der er mere løst der bør brækkes af. Men jeg er bange for lige pludselig at stå med et helt loft på gulvet :-(

Og ja - der har stået en kakkelovn før i tiden. Alle rum i hele huset har i sin tid været udstyret med kakkelovn :-)

Sanne
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Du skal have fjernet  det løse stykke der hænger ned også, ellers bliver det noget skidt. Prøv at hugge en revne rundt der hvor det dårlige ender. Ellers riikerer du at tage mere med ned end du behøver.

 Naturligvis kan du kaste noget opefter, men du skal ikke stå i dit fineste tøj når du gør det. Hvis du får et hul der er ret meget større skal du sømme noget ståltrådsnet på med papsøm. Det er for at erstatte de tag rør som det tidligere er pudset på. Og så skal du være tålmodig når du pudser loftet. Læg noget på - vent 1 time og læg noget mere på -  vent 1 time o.s.v. Ellers falder det hele ned i hovedet på dig.  

Når du bor i så gammelt et hus skal du spare på cement i blandingen. Jeg tror slet ikke der er cement i det gamle pudslag.

Hvis hele pudslaget på loftet er dårlig, kan det blive nødvendigt at sætte  gipsplader op under hele loftet.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Damned - Så må jeg ud af balkjolen :-D
Nej - spøg til side. Super forklaring. Jeg vil kaste mig over det straks i morgen.
Tusind tak for hjælpen.

Sanne
Den med det fineste tøj, forstod du heldigvis. Når du er nybegynder vil jeg faktisk råde dig til at tage beskyttelses briller på. Kalk stænk i øjnene gør mega ondt, da det er ætsende.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også