Elstikledning gennem nabo

Hej

Vi købte sidste sommer et hus og er nu igang med en tilbygning. Da vi skal have gravet ud til fundament tæt på vores installationer, lavede jeg en forespørgsel i LER og det viste sig at vores stikledning til el ikke var at finde nogen steder. Efter besøg af Himmerlands Elforsyning viste det sig at stikledningen fra vejen godt nok går langs mit hus for derefter at gå til min nabo (en virksomhed som vi har været tjenestebolig til) for at forgrene sig. Herefter går vores gren til måler i vores hus, tilbage til en sikringsgruppe hos nabo og derefter igen til os. Dvs. at springer en sikring hos nabo, er vores strøm væk, hvilket HEF viste os.

Dette er ikke en ulovlig installation ifølge HEF og derfor vil ejerskifteforsikringen ikke dække udredningen. Men alle parter er enige om at det er en stor mangel ved vores hus at vi ikke har råderet over den sikringsgruppe som sidder ved naboen.

Er der nogle der har gode input til hvordan vi kommer videre? Jeg synes jeg kan læse mig til at sælger muligvis hæfter for forhold som dette.

Pfh, Mikkel

21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
For at kunne give nogle mulige løsninger på problemet, er det nødvendigt med en skitse over kabelføringen, samt dimentionerne på kablerne. Umiddelbart ville løsningen være, at de to kabler, der går fra din måler og til naboen og tilbage igen, bliver klippet over og splejset sammen, så de ingen forbindelse har til naboen.

fase
Hej S. Fabrin

Jeg har sådan set allerede en løsning da vi bor meget tæt på en anden transformatorstation og HEF har tilkendegivet at vi kan kobles hertil. Grunden til at jeg spurgte i "Jura, reglementer og krav" var at jeg ikke har interesse i at skulle finansiere denne løsning og ville høre hvem jeg skulle brokke mig hos

\Mikkel
Hvis du som anført mener, at sælger hæfter for forholdet, er der vel kun en vej, nemlig at gå til sælger og bede ham rette forholdet uden udgift for dig. Set fra sælgers synspunkt ville jeg anføre, at der intet ulovligt er i forholdet, og at det derfor ikke er min opgave at betale for ændringen.

fase
Tror da du skal kontakte den advokat du har anvendt i forbindelse med huskøbet....
Han er jo mere eller mindre inde i sagen og bør kunne give et reelt svar baseret på jura og ikke gisninger.. Jo det koster måske lidt at få et svar den vej rundt.. men er jo nok det mest oplagte i mine øjne....

Skal jeg så kommentere på dit problem.. Så forstår jeg godt du gerne vil have mere orden på kable trækningen.
Men, når det ikke er ulovligt tror jeg kun der er dig til at betale...

En tidligere svarer, skitserer en enkel løsning hvor de to kabler (ind og ud fra naboen) splejses, og muligvis kobles ind over en sikrings gruppe i dit hus, hvis de ikke er det allerede, og dit eget forslag til en ny trækning af fødekablet til en helt anden trafo...

Det er vist ret klart at den løsning du gerne vil lave er den der koster mest....

Og hvorfor skulle en evt sælger acceptere at betale denne løsning når der dels er en billigere løsning, og dels at den aktuelle installation ikke er ulovlig, men dog rummer lidt uhensigtsmæssige dele.....


MVH Njord

MVH Njord
Håber at du giver en tilbagemelding her
Skrevet af mikkelp på 06-07-2016 09:19
Tak njord

Det giver mening. Jeg er egentlig også ligeglad med den konkrete løsning.

Jeg prøver at høre min advokat.

\Mikkel

Hvad mener de om de ovre i fabrikken?

 

Vi havde et lignende tilfælde på arbejde, hvor en bygning af vores, var blevet solgt, vi havde så glemt vi hentede strøm til en sendemast, vi kom først i tanke om det da kablet blev gravet over, og sikringene sprang. De nye ejere var da super flinke, og vi fik skiftet sikringne, men blev bedt om i nærmeste fremtid at få vores egen indføring, da de helst ville undgå vi skulle have adgang til deres instalation.

 

For hvis du kan få den ovre på fabrikken, til at skrive under på, de ikke ønsker du har adgang til dine sikringer, jeg tænker på weekend og ferie, så må du have en rigtig god sag.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Vi prøver igen, i morgen --
Indtil nu er det vist kun HEF, som vel ejer stikledningen, der siger at den er lovlig.
Hvad med at spørge en anden "ekspert"?

Venlig hilsen
Knud
Je_ns: Det tror jeg er et helt reelt udfald. De skal jo også på ferie et stykke tid over sommeren og her kan de jo ikke garantere at jeg kan komme ind
Knud: Tænker du på nogen bestemt her?
Jeg tænker på at lade en elinstallatør, som ikke har forbindelse til HEF, se på sagen.

Venlig hilsen
Knud
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis