Er min tagrygning lavet forkert

Jeg har en ældre muremester villa fra 1920'erne.

Har boet der et år, og er rigtig glad for huset, indtil videre har der ikke vist sig nogle større fejl. I går da jeg stod og kiggede på taget, kom jeg til at tænke på om det ikke det er undertaget som kan ses ude fra (det sorte - se billeder)?

Hvilket man vel ikke skal kunne?

Når jeg er på loftet er der ikke nogle utætheder.

Taget er heltsikkert ikke det orginale, men mere end 10 år er vi oplyst.

Ved ikke om det er normalt for hustype/alder og om det giver mening at tage fat i ejerskifte.

Nogle som har nogle erfaringer?

 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Man kan desværre ikke rigtig se noget på billederne, da de ikke er i så høj opløsning.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg tror du skal være lidt mere detaljeret i din beskrivelse..
Er det mellem tagrygningen og tagstenen du mener?
Måske et nærbillede vil kunne vise lidt mere...
Ellers er det op med den lange stige og tage et par rygnings sten af og kigge på detaljerne :-)
Men husk på at det er forskelligt hvordan man har løst taglægning gennem tiden....
Og at du derfor ikke bare som udgangspunkt kan forvente at alt er som hvis det blev bygget i 2016.

Du fortæller "kun" a ´t taget er mere end 10 år.. men der kan være stor forskel på udførelse, alt afhængigt af om det er for 10, 20, 30 år siden det er lagt....

Hvis ikke du får vand ind, så er det formodentligt ikke helt dårligt....

MVH Njord

MVH Njord
Skal prøve at se om ikke jeg kan få taget et bedre billede.

Tænker bare at man måske også for 10, 20 eller 30 år siden ville lave det med Ventibånd.
Regn og slud kan vel blæse ind under tagrygen.



Hvordan man har lavet ting afhænger jo nok mere end noget af exact hvilken type tagsten du har.
Der findes adskillige typer beton sten og dermed også en mængde forskellige detail læsninger.
Plus der så er de ægte tegl , der sikkert igen er med forskellige løsninger afhængig af størrelse, type osv.

Dine ser klart ud til at være en beton sten, så her er det ennu vigtigere at kende den ksakte model end for tegl stenene.


MVH Njord


MVH Njord
Har prøvet med nogle nye billeder (nu med spejlrefleks).
Men tror ikke der kan ses noget her heller...
Har dog netop hørt en tømrer og han siger der SKAL være venti bånd da vand ellers vil løbe ind på undertag.
Om det var normalt på tidpunktet for tag/type vidste han dog ikke.

 

Annonce
Det er ikke til at se. Men der er sådan set også kun 3 ting der er vigtige.
Kommer der ikke vand ind, så er den del jo i orden.
Er der udluftning i tagrummet så der ikke er tegn på fugt (hvide skimmel plamager f.eks.
Og kommer der kun minimal snefygning ind. (Er der god udluftning kan der også nogen gange komme snefygning ind)


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Er det ikke sådan med ejerskifte forsikring at den kun dækker hvis fejlen forårsager skabe eller betydelig risiko for skade på din bygning? Jeg er ikke sikker på at de vil betale for at omgøre en fejl i bygningen som ikke kan dokumenteres at være et problem for din bygning.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis