Selvlukkende havelåge samt børnesikring

Hej

Jeg vil gerne opsætte en havelåge som lukker selv.

Hvad findes der af løsninger og evt. hængsler?

Findes der nogen gode løsninger ift. at børnesikre lågen, så små børn ikke kan åbne den?


Vh Anders
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når man laver hegn til kreaturer, hvor der går en offentlig sti gennem er det nødvendigt at have en låge der lukker selv. Det gør man ved at hænge den på en stolpe der står nogle grader skrå. Modtage stolpen skal også stå skrå. Så skal man skubbe lågen op og den går selv på plads. Til disse formål stør stolpe og låge vel omkring 30-45 grader, men den kan godt nærme sig lidt mere imod lodret.
Men hvis den er lidt tung og ligger meget ned så er den børnesikker.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Har hørt lidt om at såkaldte Løftehængsler er hvad du søger.. Eksempel: http://www.beslaco.dk/Varekatalog.aspx?depth=0,1,2,15,10376&cid=10376&pid=18378

Mvh. Christian M
 

Christian skriver"""Børnesikringen: http://www.harald-nyborg.dk/p4019/g...ld-komplet"""

MEN børn er kvikke og kan sagtens lukke den op.

Fidusen er at du bare anbringer 2 stks af den slags lukkere næsten helt ved siden af hinanden.

Så tæt på hinanden, at en voksen-hånd godt kan vippe "lukkerne" op på begge. Men det kan børn ikke.

Hvordan du lige får den til at smække i ? - brug de andre ideér - skrå låge, noget fjeder, en sandpose og en trisse og en snor, så den trækkes til eller noget i den stil.

MVH A.


To ulykker kommer sjældent alene.
Mht børnesikring så kunne man vel også bare sætte en kodehængelås på, men det bliver man måske træt af i længden. Ellers er forslaget med to glipfald også udemærket.
Jeg har set man kan få sådan en fjeder som selv trækker lågen i, men jeg kan ikke se om de er til udendørs brug. De bliver beskrevet til at være til døre.

Vh Anders
Annonce
De to glipfald, som de måske hedder er praktiske.
Det kommer jo lidt an på børnenes alder, men denne løsning vil være god indtil ungerne kommer i børnehaveklassalderen, eller noget før, så kan de fikse det.
Kodelås er OK, men slet ikke praktisk. Har haft sådanne kodelåse i en børnehave med dyr, og det kan bruges til aflåste ting, men ikke ne låge hvor man ofte går igennem.

Fjeder er måske lidt irriterende, og den knalder lågen i hvis man ikke sætter noget gummi på? Men prøv dog fjederen, og når den er rusten, så er børnene blevet store og så er det jo OK, med mindre at du vil have 30 børn, altså.
Jeg ville nok foretrække et lod og lidt snoreværk. Men det kan nok gøres på 23 måder.
MVH A

To ulykker kommer sjældent alene.
Jeg ville også som Ev Elmand også skriver, bare tilte stolperne lidt og så hænge lågen op på almindelige hængsler. Det skal selvfølgelig være sådan at lågen vender indad, så der skal bruges lidt kræfter for at åbne den "mod vinklen"
MHT børnesikring kunne man jo bygge lågen høj og så sætte glipfaldet på ydersiden, så man også skal kunne nå over lågen for at åbne den.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis