Fryser defekt eller ej?!

I torsdags stod vores fryser på -15 grader. Maden føltes lidt blød i det.
Jeg åbnede lågen og tjekkede gummilisten som så fin ud. Rykkede skabet lidt ud for at sikre mig at det ikke gik på køkkenskabe - da det er indbygget fryser.

Derefter steg frysetemperaturen til - 9 inden for et par timer.. Jeg rykkede det helt ud og rengjorde det bagpå og tjekkede diverse småting,- men synes det kørte som det skulle bortset fra at det slet ikke kunne køle nok.. Rørene bagpå blev heller ikke ret kolde når motoren kørte.

Lørdag fik jeg så nok og bestilte en ny fryser til levering i starten af denne uge..

Men så sker dette... Igår middag efter 3 dage med alverdens forsøg giver fryseren lige pludselig en mærkelig skralder lyd inde fra køleren som sidder i toppen af fryseren og nu faldt temperaturen til -18grader!!!

Nu står jeg med et mega dillema - skal jeg afbestille ny fryser og satse på at den nu virker? Eller er det mon de sidste krampetrækninger?

Det skal siges at det et er electrolux "No Frost" med 9 år på bagen.
Navnet "no frost" betyder at det afrimer selv og derfor ikke skal afrimes,- der var heller ingen rim i fryseren da den skabte sig,- for det tænkte jeg ellers kunne have været problemet,- men det tror jeg så ikke umiddelbart...

Håber på hurtig kyndig hjælp til hvad jeg stiller op
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er det ikke noget af en change at tage ve dat beholde en ni år gammel fryser. Du kan selvfølgelig satse på at fryseren stadig fungerer og så afbestille den ny fryser og afvente situationen.

fase
Jo det er også lidt det jeg tænker.. Synes sgu den opførte sig noget underligt inden.. Prøvede at sætte den på "super frys" hvor den skal fryse hurtigt ned samt indstillede den til -22 grader men intet skete..

Prøvede også at tage strømmen fra et par minutter og sætte den igang på ny - uden held...

Men nu kører den bare som den skal... Kan ikke lade være med at tænke om der bare har været en lille fejl pga. Evt rim frost ellet noget andet som er gået i sig selv.. Den skraldede helt tosset oppe fra køleribene inden den begyndte at virke igen.. Kunne jo godt være at der var nogen som vidste noget 😏

Men ja,- 9 år er måske et par år for lidt, men nok tæt på hvad man kan forvente af levetid på hvidevarer idag?

Og ville være træls at få mere mad ødelagt..
Det kan være den har været besat med is oppe i fordamperen. Det er så gået løs og skraldede rundt. Når det er no frost sætter isen sig konstant oppe ved blæseren, og det afrimes så daglig. Du skriver at rørene bagpå ikke var kolde, de skal være varme.
Vi har sat en stor kumme fryser ud i garagen og slukkede den. Den rundede 25 år og fejler ikke noget. starter den op ved særlige lejligheder. Jeg har haft elmåler på den over en lang periode medens vi brugte den. Den bruger kun lidt mere end de moderne. Og ikke mere en den store skabsfryser som Fruen "ønskede sig". Denne skabsfryser er i midlertidig for lille, men jeg nægter at starte den anden op til hverdag. Vi er kun 2 mennesker så det må slå til.
Jeg ville tage den i brug og afbestille den nye.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svar.

Det er også fristende at give det chancen,- men tænker bare- nu har den kørt stabilt i 9 år, og pludselig sker dette.. Kan det så ikke skyldes at noget er galt som så medfører det ovennævnte? Utætte lister, eller andet?

Er det normalt idag at hvidevarer såsom frysere holder meget længere end dette?? Medmindre man måske køber en Miele til 15000kr+ ? Den her vil jeg gætte på er en midtimellem fryser prismæssigt.

Er andet spørgsmål,- kan man godt installere en "fritstående" fryser i et indbygningsskab? Der er 5cm sprække ovenover bagtil samt der kommer ca.3-4 cm frihøjde underneden hvor der så også kommer lidt ind..

Fik nemlig vist et rigtig fedt fryseskab som de sagde sagtens kunne installeres,- men i installations forvirringen står der at der mindst skal være 30 cm luft til hver side 😮

- kan det tages med et gran salt - eller er det død og pine vigtigt?
Med hensyn til fritstående fryseskab skal du lige være klar over, at det sandsynligvis ikke kan installeres i et indbygningsskab, fordi det er 60 cm. bredt i modsætning til indbygningsskabets 55 cm.
Du behøver ikke købe en Miele til 15000 kr. for at det skal holde i mere end 10 - 20 år.

fase
Hej.

hullet er 60cm,- men fryseren måler kun ca 59. Han sagde selv at det vil passe helt fint. Den gamle fryser havde samme mål i bredden. Den bar blot lavere så der var mere luft ovenover fryseren- den var 179-180cm og hullet er 186-187cm. Det nye skab er 185cm

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis