Rense lille dybt afløb i kælderskakt

Hej lds'ere
Jeg har et større problem.
Jeg har et vandafløb i kælderskakten ude foran kælderdøren som er stoppet til med sand og jord. Der et nok en meters sand/jord i og røret er kun ø60-70 mm.
Jeg har fået at vide at en slamsuger ikke kan tage det. Jeg er blevet anbefalet at banke det hele op og lave nyt, men det vil jeg være meget ked af. Er der nogen der har nogle gode ideer? Findes der evt et pælebor på ø60mm? Eller kloakrenser så lille?
Hjælp-jeg er på bar bund.

Mvh
Rasmus Kamper

Rasmus Kamper
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg plejer at bruge en højtryksrenser + sådan en: https://www.thansen.dk/vaerktoj/hojtryksrenser/ror-og-kloakrenser-15m-nilfisk/n-487812758/pn-487547594/

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu

Det lyder da lovende det mudder de fik i hovedet bl.a. er da kommet op.
En slamsuger/kloakservice kan altid tage det op. De har forskellige rør de kan sættet på.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg havde en vvs'er/kloakmand ude for at se på noget andet og han stak lige et jernspyd ned og fortalte at det var for kompakt til en slamsuger.
Derfor gik jeg væk fra det igen. Hvad koster en slamsuger?
Hvis der er andre ideer, prøves de gerne og tages i mod med kyshånd😉

Rasmus Kamper
naturligvis er det for kompakt lige nu, men hvis de spuler vand samtidig er det som du selv skriver mudder, og så kan det suges.
Er det meget tørt og kompakt kan du banke et rør ned, når du så trækker røret op vil det være fyldt indeni. Røret renses oppe på plænen med en vandslange og du gentager, til det er næsten tømt.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Det prøver jeg lige i dag😉

Rasmus Kamper
Hvad med at hælde vand i (konstant), banke med et jernspyd og suge mudderblandingen op med en vandstøvsuger?
Evt. højtryksrenser med dyse + vandstøvsuger.
Jeg mener som ev-elmand, at "flydende mudder" er nemmere at støvsuge op en hård., kompakt jord mm.
Jeg har en gang set et sandfang blive tømt ved en vaskehal. Der startede man vaskemaskinen "tom", så slamsugeren kunne suge sandet op i flydende form.



Træd ikke på mine ledninger :o)

Det gode ved vand er at det ikke er så voldsomt ved rørrene. Inden du hakker, borer og banker for meget, bør du overveje om rørrene kan tåle det - de kan være lavet af alt fra glaseret keramik over beton til PVC. Ingen af disse rørtyper kan lide kraftig punktvis påvirkning.

Det er en opgavetype, hvor de toldmodige bliver belønnet ;-)


Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Kik på rørtegningerne over huset og find den brønd afløbet går i og spul så bagfra.... Hvis det ikke er nok så Kobl. en 1/2" jernrør på din vandslange og spul så i bund af vandafløbet.

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Øv øv. Jeg troede lige det virkede. Jeg fik et 75 mm tagnedløbsrør ned og trække op igen. Der fik jeg ca 15-20 cm op af flere omgange. Nu kan jeg ikke få mere op selvom der er meget mere i. Jeg har fundet ud af, at røret er gammelt og slået lidt i stykker i toppen. Det er lavet af noget der ligner røde tegl.
Jeg vil stadig helst undgå at banke op og sætte nyt i.
Hvor finder jeg et kort over rør?

Rasmus Kamper
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis