Afstivning af bjælkelag i forb. med svalehaleplader

Hej

Jeg ønsker at etablere støbt gulv med varme vha. svalehaleplader i et kommende badeværelse på 2,2 * 2,2 meter. 

Der er i øjeblikket 150 x 150 mm bjælker for hver 60 cm. Bjælkerne er undersøttet på murværk i begge sider, dvs. spænd er 2,2 meter.

For at undgå "trin" til badeværelset vil jeg gerne tage små 5 cm af bjælkerne som dermed når ned på ca 100 mm i højden. 

På trods af det korte spænd på 2,2 meter vurderer jeg, at det er nødvendigt med ekstra afstivning i forb. med støbningen. Betonlag vejer op mod 1000 kg. og det fordeles over 4 bjælker, dvs. 250 kg på hver.

Jeg overvejer at skrue 1 stk fladjern fx 8*80 mm på hver af bjælkerne, men er det tilstrækkeligt? Og er det den rigtige løsning? Håber der er der ved noget om det her 

VH Michael


Mvh
Michael
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har lavet samme øvelse. Eftex (Lewis) har beregnet det for dig her: http://www.eftex.dk/uploads/lewis/nyt/2009.04%20Lewis%20gulv%20sp%C3%A6ndvidder.pdf

Tabellen går dog ikke helt ned til 100mm. Det er også ret lidt. Så du skal helt sikkert forstærke det.

Selv gjorde jeg det at jeg boltede U stål på den ene side af hver bjælke, med gennemgående bolte (franske skruer i den mod væggen). Jeg brugte U-STÅL S235 JR 60/30/6/6 MM.

Når du når helt ned i 100mm, skal du dog også tænke lidt på at du svække bjælkerne der hvor de lægger på væggen. Dvs. det er ikke sikkert det er nok blot at bolte noget stål på. Du skal muligvis sørge for at stålet og når helt ind i væggen...

Du kan også forhøje spærene nedad hvis du har plads nedenunder?
Skrevet af vatnisse på 03-07-2016 19:54
Jeg har lavet samme øvelse. Eftex (Lewis) har beregnet det for dig her: http://www.eftex.dk/uploads/lewis/nyt/2009.04%20Lewis%20gulv%20sp%C3%A6ndvidder.pdf

Tabellen går dog ikke helt ned til 100mm. Det er også ret lidt. Så du skal helt sikkert forstærke det.

Selv gjorde jeg det at jeg boltede U stål på den ene side af hver bjælke, med gennemgående bolte (franske skruer i den mod væggen). Jeg brugte U-STÅL S235 JR 60/30/6/6 MM.

Når du når helt ned i 100mm, skal du dog også tænke lidt på at du svække bjælkerne der hvor de lægger på væggen. Dvs. det er ikke sikkert det er nok blot at bolte noget stål på. Du skal muligvis sørge for at stålet og når helt ind i væggen...

Du kan også forhøje spærene nedad hvis du har plads nedenunder?

Tak for svaret!. Jeg har ikke ekstra plads nedenunder, så det må blive forstærkning i stil med din løsning. Lige et par ekstra spørgsmål:

 - hvor tæt satte du bolterne - hver 0,5 m?

 - er det til at bore huller i stål med de dimensioner med et alm. stålbor ?

VH Michael

 


Mvh
Michael

Du kan bestille U jern ved enhver smed, i de rette længder og med huller boret som du ønsker. Men ellers er det ret let at bore huller i den type jern. Det er trods alt kun 6 mm tyk hvor du skal bore.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvis U-jernet kommer til at lægge af på væggen skal der også etableres vederlagsplade for at undgå knusningseffekt.

Hvorfor ikke lave det som et let gulv med gulvgips og undgå alt det her bøvl?

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Jeg har lavet samme øvelse og havde en ingeniør ude for at se på det - han syntes det var en dårlig ide at blande træ og stål og derfor lagde jeg ekstra 90x145 træbjælker ind imellem de eksisterende spær. Jeg fjernede nogle musten i hver ende af rummet og lagde bjælkerne på noget murpap.

Herudover monterede jeg tentor-stål på tværs af bjælkelaget som blev limet ind i væggen og indstøbt i betongulvet.

./ras
Hm... var det en bygningsing? Det lyder ret forkert i mine øre.. Derudover anbefales det at du afkobler dit betondæk fra væggene, ikke binder det sammen. Du skal have randisolering hele vejen rundt.
Ja, det var en bygningsingeniør Muligvis er det forkert, må indrømme at jeg ikke har efterkontrolleret hans råd.
Vi havde samme udfordring i køkkenet...
Men det var en over kælder som havde været ret fugtig så stolperne så ikke for kønne ud..
Vi fik en ingeniør til at beregne det og endte så med 120mm i-jern i de eksisterende spær huller
Og så barberede vi 3 cm af gulvet på den måde..
Samtidig fjernede vi jo så gulvplanker..
Det nye gulv med svalehaleplader og gulvvarme er kun 7 cm tykt.. oven på jernet
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis